سنسور تشخیص حرکت PIR دوربین مدار بسته چیست؟

در سیستم های امنیتی و نظارتی موضوع تشخیص ورود افراد به یک نقطه خاص از مکان مورد نظر همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است...

سنسور-تشخیص-حرکت-PIR-دوربین-مدار-بسته-چیست؟,,
در سیستم های امنیتی و نظارتی موضوع تشخیص ورود افراد به یک نقطه خاص از مکان مورد نظر همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. به همین دلیل با گذشت زمان تکنولوژی های مختلفی که از طرق مختلف این کار را انجام می دهند در دوربین های مداربسته توسط تولیدکنندگان ابداع شده اند. از جمله می توان به فناوری هایی مانند مانند تشخیص حرکت (Motion Detection)، عبور از خط (Line Crossing)، تشخیص نفوذ(Intrusion Detection) اشاره نمود.
یکی از فناوری های جدیدی که به تازگی در این رابطه ابداع شده است و نسبت به روش های قبلی نیز عملکرد دقیق تری داشته و مقرون به صرفه تر نیز می باشد، تکنولوژی تشخیص حرکت PIR است. از این تکنولوژی نیز در تشخیص ورود سوژه به منطقه غیرمجاز استفاده می گردد. کارکرد این فناوری بر اساس واکنش سنسور نسبت به تغییرات الگوی مادون قرمز موجود در محل است.

طرز عملکرد سنسور PIR

سنسور PIR برگرفته از عبارت Passive Infrared Sensor است که به معنی سنسور مادون قرمز غیرفعال است. منظور از غیر فعال این است که سنسور از خود هیچگونه تابشی نداشته و فقط با جذب اشعه کار می کند. وظیفه این سنسور در دوربین مداربسته اندازه گیری مقادیر اشعه مادون قرمز موجود در محیط است. همانطور که می دانید اشعه مادون قرمز با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست و تنها با تجهیزات خاصی قابل تشخیص است.
همه اجسام به دلیل انرژی جنبشی ذرات خود، از خود اشعه مادون قرمز ساتع می نمایند. همچنین بدن انسان نیز انرژی گرمایی خود را به صورت اشعه مادون قرمز منتشر می کند. سنسور PIR نسبت به این اشعه حساس بوده و زمانی که فردی وارد منطقه ای که دوربین مداربسته در آن نصب شده گردد، سنسور شروع به کار کرده و هشدار های لازم را به صورت زنگ آلارم، چرغ هشدار چشمک زن و یا شروع عملیات ضبط به کاربر می دهد.
پارامتر های تعریف شده در این سنسور به گونه ای است که نسبت به تغییرات موجود در الگوی اشعه مادون قرمز در محیط حساسیت بالایی داشته و در صورت بروز هر گونه تغییر در این الگوها نسبت به آن واکنش نشان می دهد. زمانی که فرد وارد محطه غیر مجاز می گردد در واقع باعث بر هم خورد این الگوهای تابشی شده و منجر به فعال شدن این سنسور می گردد. واکنش سنسور به این تغییرات بر اثر دو عامل صورت می گیرد:
1. در صورت ورود سوژه به محدوده نظارتی دوربین مدار بسته بر اثر اشعه مادون قرمزی که از بدن فرد منتشر می شود سنسور فعال می گردد.

2. اگر بخواهیم از تابش مادون قرمز سوژه صرف نظر کنیم با این حال با ورود آن به منطقه غیرمجاز الگوی تابشی موجود در آن نقطه نسبت به وضعیت قبلی نیز تغییر نموده و منجر به فعال شدن سنسور می گردد.


اجزای تشکیل دهنده

1. یک سنسور که نسبت به نور مادون قرمز حساس بوده و پس از دریافت آن را به میکروولت تبدیل می نماید.
2. قرار دادن یک لنز بدین منظور که بتواند تشخیص دهد که نور مادون قرمز از مناطق مجزا و مختلفی که دارای فواصل معینی از هم هستند و نوری از میان آن‌ها عبور نمیکند، گرفته می شود.

3. يك مدار الكترونيكي كه می تواند تغييرات ولتاژ را که در پی تغییر میزان انرژي مادون قرمز رخ می دهد، در يك بازه زمانی مشخص اندازه گیری کرده و نسبت به آن واکنش نشان دهد.



بهتر است برای نصب یک دوربین مدار بسته با قابلیت PIR، اتاق ها و یا فضاهایی انتخاب گردند که دارای کمترین موانع ممکن بوده و دیدی باز را برای دوربین فرآهم کنند، تا در عملکرد آن اختلالی وارد نشود.

مناطقی مانند سقف های باز و یا دیوارهای بزرگی که کمترین وسایل دکوری را داشته و یا سیستم تهویه روی آن نصب نیست بهترین گزینه های موجود هستند. زیرا اگر برای مثال دوربین را در نزدیکی سیستم تهویه نصب نمایید هوای گرم یا سرد خارج شده از آن کاملا عملکرد سنسور را مختل نموده و منجر به ایجاد آلارم های کاذب می گردد. در پایان لازم به ذکر است که سنسور PIR دوربین مداربسته تنها به تغییرات دمایی حاصل از بدن انسان و حیوان پاسخ می دهد.



مطالب مرتبط



Written by www.tticctv.com

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (0)
 
نظر خود را ثبت کنید