تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و شبکه چیست؟

دوربین های مداربسته شبکه و انالوگ دو نوع متفاوت از سیستم های مداربسته هستند که تفاوت های آنها معمولا برای مشتریان پیچیده است. در این مطلب به تفاوت های این دو سیستم و موارد کاربرد هر یک اشاره می کنیم.

تفاوت_دوربین_مداربسته_انالوگ_شبکه,دوربین مداربسته آنالوگ,دوربین مداربسته شبکه,تفاوت دوربین مداربسته انالوگ و شبکه
دوربین های مداربسته شبکه و انالوگ دو نوع متفاوت از سیستم های مداربسته هستند که تفاوت های آنها معمولا برای مشتریان پیچیده است. در این مطلب به تفاوت های این دو سیستم و موارد کاربرد هر یک اشاره می کنیم.

سیستم مداربسته انالوگ

(برای اطلاعات مشروح این مقاله را بخوانید)

نوع بسیار رایج از دوربین های مداربسته است. این سیستم به صورت مختصر یک سیستم مداربسته ساده و ارزان برای کاربری های غیر حرفه است. در سیستم مداربسته انالوگ، سیگنال های تصویر دوربین های مداربسته به صورت انالوگ انتقال پیدا میکنند.

سیستم مداربسته شبکه

(برای اطلاعات مشروح این مقاله را بخوانید)

نوع حرفه ای تر از سیستم مداربسته است. این سیستم به صورت مختصر یک سیستم مداربسته با کیفیت و پرهزینه است. در سیستم مداربسته شبکه، اطلاعات تصویر از طریق پروتکل های شبکه انتقال پیدا میکنند.

مقایسه

  1. قیمت: معمولا اولین تفاوتی که مشتریان متوجه آن خواهند شد تفاوت قیمت بسیار زیاد این دو سیستم است. دوربین های مداربسته شبکه معمولا بین دو تا سه برابر قیمت یک دوربین انالوگ را دارند. این بالاتر بودن قیمت اصلی ترین دلیل رواج سیستم های مداربسته انالوگ است.
  2. کیفیت تصویر: دومین تفاوت مهم دو سیستم انالوگ و شبکه کیفیت تصویر دوربین های انهاست. از نظر کیفیت تصویر سیستم مداربسته انالوگ دارای محدودیت بسیار زیادی است. در دوربین های مداربسته انالوگ امکان دریافت و ضبط تصاویر با روزولشن بیش از حدود 0.5 مگا پیکسل وجود ندارد. این بدین معناست که شما هرگز نمیتوانید در یک سیستم انالوگ کیفیت در حد مگا پیکسل داشته باشید. مقابل در دوربین های مداربسته تحت شبکه کیفیت تصویر هیچ محدودیت تصویری ندارد و دوربین های تا 5مگا پیکسل به راحتی در دسترس هستند.
  3. سادگی: سومین تفاوت دو سیستم انالوگ و شبکه است. در مقایسه با سیستم شبکه، سیستم انالوگ به مراتب در نصب و عیب یابی ساده تر است. این سادگی سبب شده مجریان سیستم های حفاظتی تمایل زیادی به استفاده از دوربین های انالوگ داشته باشند.
  4. انعطاف پذیری: انعطاف پذیری به معنای امکان تغییر سیستم مداربسته پس از اجرای آن است. از این نظر سیستم های شبکه به مراتب قوی تر عمل می کنند. در یک سیستم شبکه شما می توانید پس از اجرا بسیاری از تجهیزات را به راحتی جابه جا یا تغییر دهید. در مقابل سیستم مداربسته انالوگ دارای انعطاف پذیری خیلی کمتری است و اجرای بسیاری از تغییرات در ان پس از اجرا غیر ممکن خواهد بود.
  5. تعداد فریم: تعداد فریم تصویر چیزی است که معمولا در سیستم های دیجیتال به آن پرداخته می شود. از نظر تعداد فریم خروجی دوربین، تمامی دوربین های انالوگ دارای خروجی real-time هستند. در دوریبن های شبکه دوربین می تواند تعداد فریمی کمتر از 25فریم داشته باشد. این نکته ای است که در زمان انتخاب دوربین مدار بسته باید به ان توجه کرد. معمولا در دوربین های با روزولشن بالا تعداد فریم دوربین کمتر خواهد بود.
  6. کابل کشی و اجرا: اجرای و کابل کشی در این دو سیستم به طور کلی با هم در تفاوت خواهد بود. توجه داشته باشید که بسترهای انالوگ و شبکه هیچ گونه همخوانی با هم ندارند و در اجرا دارای تفاوت های زیادی هستند. به صورت کلی تکنولوژی اجرا در سیستم های شبکه به مراتب بالاتر است. در این سیستم ها شما میتوانید از طریق استفاده از فیبرنوری تمام محدودیت های طول کابل را حل کنید (فیبر نوری با استفاده از مبدل برای سیستم انالوگ نیز قابل استفاده است.)
  7. قابلیت های نرم افزاری: سیستم شبکه به علت تکونولوژی بالاتر امکانات خارق العاده نرم افزاری برای شما ایجاد میکند. این امکانات به ویژه در کابردهای امنیتی کمک بسیار زیادی در را به اپراتورها میکند. در سیستم انالوگ قابلیت های نرم افزاری معمولا به مراتب پیش پا افتاده تر است.

کدام را انتخاب کنم؟

به صورت کلی سیستم مداربسته شبکه از بسیاری جهات بر سیستم انالوگ برتری دارد اما در مقابل اجرای آن برای شما هزینه برتر خواهد بود.


در صورتی که نیاز به یک نظارت عمومی و ساده در محل خود را دارید ما سیستم انالوگ را به شما توصیه می کنیم. اما اگر میخواهید برای سیستم خود بیشتر هزینه کنید و یک سیستم مداربسته حرفه ای داشته باشید حتما از سیستم مداربسته شبکه استفاده کنید.



مقالات مرتبط


لینک های مفید

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (7)
  • shahab:

    سلام دوست عزیزم سیستم های شبکه برای کارهای بزرگ 100 دوربین به بالا خیلی گرون تموم میشه با اینکه ارزشش رو داره اما دوربین های HD-SDI هم کیفیت تصویر برابر دوربین های شبکه رو در اختیار مشتری قرار میدهند که فکر میکنم با تمام هزینه ها و دردسر هاش باز هم مقرون به صرفه تر باشه نظر شما چیه ؟

    ثبت شده در 1393/12/18
    • پاسخ علی شهدوست

      سیستم HD-SDI دارای محدودیت طول کابل بالاست و انعطاف پذیری آن نیز بسیار پایین است. استفاده از این سیستم فقط برای کاربری های کوچک توصیه می شود.

      ثبت شده در 1393/12/19
  • رضا:

    از بابت صداقت در گفتار و نوع اموزشت تشکر فراوان دارم برات ارزوی سر بلندی و موفقیت روز افزون میکنم

    ثبت شده در 1394/03/06
    • پاسخ حسام

      سلام.خیلی سایتتون مفیده.ارزوی سلامتی و زندگی با عزت برای شما میکنم

      ثبت شده در 1394/08/05
  • محمد:

    باسلا.مدتی هست که دوربینهایی بانام AHDوارد شده که از سنسور های سیموس استفاده کرده وضعف این سنسوراینه که بعد از مدتی از کیفیت اولیه ی اون کم میشه.نظر شما در این مورد چیه و آیا نسبت به دوربین های آنالوگ نیاز به بستر قوی تری دارد یانه.اگر امکان داره اطلاعات یا تجربیاتتون رو منتقل کنید ممنون میشم.

    ثبت شده در 1394/05/23
  • محمد:

    ممنون از اطلاعات مفیدتون. من یه سوال داشتم. به نظر شما در سطح یک دانشگاه که از چندین دانشکده تشکیل شده ، آیا درسته که داخل هر دانشکده از دوربین آنالوگ و برای محیط بیرون از دوربین شبکه استفاده کنیم؟ ( از نظر کاررایی ، امنیت و مقرون به صرفه بودن ؟ )

    ثبت شده در 1394/10/13
    • پاسخ امین

      با سلام، در مقالات شما مطالب آموزشی به شیوه ای صحیح و بسیار خوب عنوان شده اند، از تلاش شما صمیمانه تشکر مینمایم.

      ثبت شده در 1396/10/21
  • محمودقاسمی فر:

    با سلام خدمت شما اقای شهدوست محمود قاسمی فر مهندسی برق قدرت خونم میخواستم توکار دوربین ها مداربسته کار کنم ازتون راهنمایی میخواستم که ببینم الان بازار کار چطوره اگر در این مورد کار کنم موفق میشم یا نه اگر هم pdfیااموزشی هم دارید اگر امکان داره به ایمیلم ارسال کنین تامن هم وارد این عرصه شوم البته با کمک شما خیلی ممنونتون میشم باتشکر.

    ثبت شده در 1394/10/20
  • یوسف انصاری فر:

    سلام و وقت بخیر تشکر از مطالب بحث دوربین

    ثبت شده در 1395/05/26
  • صابر:

    باسلام آیا میشه کابل آنالوگ را به هم به صصورت تیکه تیکه به هم وصل کنی؟؟ اونجوری تصویر میده؟؟

    ثبت شده در 1396/04/02
 
نظر خود را ثبت کنید