ایجاد اختلال در دوربین کنترل سرعت

رانندگان برای آن که توسط دوربین های کنترل سرعت پلاک خودروشان ثبت نشود به دنبال روش دور زدن دوربین های کنترل سرعت در اتوبان هستند. در این مقاله می خواهیم به سوال چکار کنیم که دوربین پلاک نگیره و بهترین روش مخدوش کردن پلاک خودرو چیست پاسخ دهیم.

Disrupt_speed_camera,,

برخی برای جلوگیری از جریمه شدن توسط دوربین کنترل سرعت به دنبال ایجاد اختلال در دوربین کنترل سرعت و فرار از آن هستند. در این مقاله روش هایی که این افراد جهت جلوگیری از جریمه شدن در سرعت بالا یا محدوده طرح ترافیک به کار می برند، معرفی می شود. لازم به ذکر است تمامی این روش ها از نظر نیروی پلیس راهنمایی و رانندگی به دور نمانده است. بسیاری از افراد با این تصور که توانسته اند از دوربین طرح ترافیک یا کنترل سرعت فرار کنند بعد از مدت کوتاهی با برگه جریمه روبرو شده اند.

انواع دوربین کنترل سرعت

دوربین های کنترل سرعت براساس نحوه عملکرد به دو دسته: مدل رهگیری لیزری و سامانه رهگیری ویدئویی تقسیم می شوند.

1- مدل رهگیری لیزری:

به دلیل امکان ایجاد اختلال در امواج رادیویی در سطح زمین، مدل رهگیری لیزری جایگزین طرح های قدیمی شد. اساس کار سامانه رهگیری لیزری امواج مادون قرمز است. در سامانه لیزری، اطلاعات هر جسم متحرک در راستای دید دوربین ضبط خواهد شد. حال در صورت سرعت غیر مجاز خودرو، سامانه به دوربین دستور می دهد که عکس بگیرد. دوربین های لیزری قادر هستند تا فاصله 300 متری، سرعت خودرو های مختلف را تشخیص و ثبت کنند. اکثر دوربین های نصب شده در جاده های کشور نیز از نوع لیزری است.

2- سامانه رهگیری ویدئویی :

سامانه رهگیری ویدیویی از دو یا چند دوربین ویدیویی که بهم متصل هستند تشکیل شده است. این دوربین ها در فواصل معینی نسبت به هم نصب می شوند. عملکرد این سیستم به گونه ای است که دوربین اول پلاک تمام خودروهای عبوری و زمان عبور آنها را ثبت می کند. سپس با رسیدن خودروها به دوربین دوم با توجه به زمان رسیدن و فاصله بین دو دوربین، سرعت خودرو بر اساس فرمول (سرعت=مسافت/زمان)، محاسبه می کند. لذا در صورت غیرمجاز بودن سرعت خودرو دوربین دوم از پلاک خودرو عکس خواهد گرفت.

حال فاصله دو دوربین کنترل سرعت می تواند بین 200 متر تا چند کیلومتر باشد. ویژگی این سامانه به گونه ای است، که حتی با کاهش سرعت خودرو قبل از رسیدن به دوربین ها و افزایش سرعت پس از رد شدن از دوربین ها بی اثر خواهد ماند. چرا که سامانه رهگیری ویدئویی به گونه ای طراحی شده است که سرعت متوسط خودروها را در طول مسیر مشخص، تعیین می کند. از ویژگی های دیگر این سامانه امکان بازبینی و بررسی تخلفاتی همچون سبقت غیر مجاز،رعایت نکردن فاصله مجاز، انجام حرکت های خطرناک در جاده و... اشاره کرد. از این سامانه در مسیر اتوبان تهران، کرج، قزوین استفاده شده است.


راه های ایجاد اختلال در دوربین مداربسته

1- کم کردن سرعت هنگام عبور از دوربین سرعت سنج:

این مورد زمانی می تواند موثر باشد که دوربین سرعت سنج از نوع ثبت سرعت لحظه ای باشد. اگر دوربین از نوع سرعت سنج متوسط یا همان سامانه رهگیری ویدئویی باشد، با کم کردن سرعت هم خودرو شما جریمه خواهد شد. زیرا همانطور که گفتیم در سامانه رهگیری ویدوئویی میانگین سرعت در یک فاصله مشخص توسط دوربین محاسبه خواهد شد.

2- تغییر لاین خودرو در بزرگراه ها:

دوربین های سرعت سنج بسته به نوع آنها به تک لاین و مولتی لاین دسته بندی می شوند. اگر دوربین کنترل سرعت تک لاین باشد فقط می تواند یک لاین را سرعت سنجی کند و در صورت تغییر مسیر خودرو از لاین سرعت به لاین دیگر، قادر به ثبت تخلف نخواهد بود.

اما دوربین سرعت سنج مولتی لاین می تواند حداکثر تا 4 لاین را سرعت سنجی کند. بنابراین عملیات سرعت سنجی در لاین های مختلف توسط دوربین ثبت و پردازش می شود و در صورت تخلف، خودرو جریمه خواهد شد. باید گفت عملیات ثبت و ذخیره سرعت در کمتر از یک ثانیه صورت خواهد گرفت؛ از این رو تغییر لاین برای فرار از دوربین می تواند بی ثمر بوده، ضمن اینکه خطرناک و گاه حادثه خیز است.


3- رانندگی در شب:

برخی تصور می کنند دوربین کنترل سرعت در شب کار نمی کند. درباره این مساله باید گفت که کلا دو نوع دوربین کنترل سرعت داریم:
  • دوربین سرعت سنج متحرک: این نوع دوربین ها بر روی سه پایه قرار می گیرد که توسط پلیس در کنار جاده برای بررسی سرعت اتومبیل ها به کار می رود. این دوربین های سیار لیزری بر اساس شلیک اشعه لیزر و محاسبه زمان رفت و برگشت آن سرعت اتومبیل را محاسبه می کند. این دوربین ها فقط در روز کاربرد دارند و در شب شما این دوربین ها را مشاهده نخواهید کرد.
  • دوربین سرعت سنج ثابت:* اما این دوربین های ثابت که در اتوبان ها و جاده ها نصب می شوند، به صورت 24 ساعته فعال است. بنابراین شب و روز برای این دوربین ها فرقی ندارد.

4- حرکت با چراغ خاموش:

برخی فکر می کنند با خاموش کردن چراغ ماشین خود در شب، از دید دوربین می توانند فرار کنند. اما باید گفت دوربین های کنترل سرعت دارای تکنولوژی نور مرئی و مادون قرمز هستند. بنابراین با کمک نور مادون قرمز می توانند حتی زمانی که ماشین چراغ خاموش حرکت می کند، پلاک را ثبت کند. بنابراین خاموش کردن چراغ ماشین نه تنها چاره ساز نخواهد بود بلکه می تواند جان شما و دیگران را نیز به خطر بیندازد.

5- استفاده از نور بالا هنگام عبور از زیر دوربین کنترل سرعت:

به تصور برخی با استفاده از دوربین نور بالا می توان به راحتی و با ایجاد اختلال در دوربین کنترل سرعت، از زیر دوربین عبور کنند. باید گفت این روش نیز دیگر جواب نخواهد داد. دوربین های جدید دارای تکنولوژی BLC هستند. این تکنولوژی نور زیاد را خنثی می کند و تصویر یکنواختی را ارائه می دهد. بنابراین در این تصویر پلاک دوربین به راحتی خوانده خواهد شد.

6- کندن پلاک خودرو:

یکی از ترفندهای ایجاد اختلال در دوربین مداربسته کندن پلاک عقب ماشین و قرار دادن آن پشت شیشه عقب است. این کار به خودی خود باعث از کار افتادن دوربین کنترل سرعت یا طرح ترافیک می شود. چرا که این دوربین ها به گونه ای تنظیم شده اند، که پلاک عقب ماشین را کنترل می کنند و می خوانند و با نبودن پلاک سرجای خود عملا دوربین از کار می افتد. در صورت تخلف راننده، خودرو توسط پلیس راهنمایی و رانندگی توقیف می شود. برخی با بهانه هایی همچون پلاک ماشین طی حادثه ای کنده شده و در اسرع وقت نسبت به نصب آن اقدام می کنیم به مسیر خود ادامه می دهند.

7- اسپری کورکننده دوربین پلیس:

برخی از رانندگان متخلف بر روی پلاک ماشین خود اسپری کورکننده دوربین و یا تافت مو می زنند. این اسپری ها خاصیت بازتاب فلش دوربین های ثابت را دارند. به این ترتیب دوربین کنترل سرعت و ترافیک اول سرعت و یا پلاک را در دیتا بیس خود بررسی می کنند و در صورت تخلف سامانه دستور به عکس گرفتن می دهد. هنگام عکس گرفتن دوربین فلش می زند که به دلیل خاصیت بازتاب نور اسپری امکان ثبت عکس وجود ندارد.

امروزه یکسری قاب های پلاک ضد دوربین نیز روانه بازار شده است. رانندگان به بهانه اینکه نمی خواهند بدنه اتومبیل خود را سوراخ کنند، از قاب پلاک که دارای طلق شیشه ای است، استفاده می کنند. از این رو طلق روی پلاک ممکن است مانع ثبت پلاک دوربین شود. در صورت مشاهده توسط پلیس، خودرو جریمه و حتی توقیف خواهد شد.


8- نرم افزار تشخیص دوربین کنترل سرعت:

نرم افزار تشخیص دوربین کنترل سرعت را می توان بر روی گوشی موبایل دارای لنز نصب کرد. این نرم افزارها قابلیت این را دارند که با نزدیک شدن به دوربین کنترل سرعت به راننده هشدار دهند. اين نرم افزار از طريق اينترنت قابل دسترسی و دانلود بوده و بر روي اکثر گوشي‌هاي لنز دار نصب مي‌شود. نرم افزار فاصله دوربين‌هاي کنترل سرعت و خودروهاي پليس را به راننده اعلام مي‌کند. بسياري از دارندگان خودروهاي مدل بالا و گران قيمت اين نرم افزار را روي گوشي خود نصب کرده و به محض اعلام فاصله تا دوربين‌ها و خودروي پليس، سرعت خود را کاهش مي‌دهند.

9- استفاده از سرب بر روی پلاک:

برخی از رانندگان برای ایجاد اختلال در دوربین کنترل سرعت یک قطعه سرب بر روی پلاک نصب می کنند.

10- پوشاندن پلاک با گل:

برخی راننده های خاطی نیز طی یک ابتکار پلاک خودرو ماشین را گل مالی می کنند. هنگامی که پلیس اتومبیل این افراد را شناسایی می کند اینگونه عنوان می کنند که بر سر ساختمان و مشغول ساخت و ساز بودند و ماشین در محل پروژه گل آلود شده و اصلا در جریان نبوده اند و در اولین فرصت اقدام به پاکسازی پلاک می کنند. که در صورت اثبات جرم، راننده خاطی با جرایم سنگینی روبرو خواهد شد.

استفاده از نوعي گوشي تلفن همراه مدل نوکيا به منظور مشخص کردن فاصله دوربين کنترل سرعت با خودروهاي در حال حرکت نيز در ميان رانندگان بين جاده اي نيز مرسوم است. در نهایت با وجود تمام این روش ها در صورت اثبات تخلف راننده، در ارتباط با آنها اعمال قانون خواهد شد.


جریمه دوربین کنترل سرعت

با توجه به اینکه سرعت غیر مجاز از عوامل اصلی تصادفات جاده ای و حتی داخل شهری است، برای افراد متخلف جریمه هایی در نظر گرفته شده است. جریمه دوربین کنترل سرعت در سال 1402 به صورت نقدی و غیر نقدی در شرایط مختلف به شرح زیر است:


جریمه نقدی سرعت غیر مجاز


جریمه نقدی با توجه به مسافت تخلف در دو صورت خواهد بود:

1. در صورتیکه راننده با سرعت بیش از حد مجاز کمتر از 30 کیلومتر رانندگی کند میزان جریمه نقدی

  • در شهرهای بزرگ و جاده ها 60 هزار تومان
  • در شهرهای کوچک 45 هزار تومان
  • و روستاها 30 هزار تومان تعیین شده است.
2. در صورتیکه راننده با سرعت بیش از حد مجاز بیش از 30 کیلومتر رانندگی کند
  • میزان جریمه نقدی در شهرهای بزرگ 200 هزار تومان
  • شهرهای دیگر 180 هزار تومان
  • و در روستا ها 100 هزار تومان در نظر گرفته شده است.
میزان جریمه نقدی در سال جدید با افزایش 7 درصدی همراه است.

جریمه غیر نقدی سرعت غیر مجاز


علاوه بر جریمه نقدی رانندگان متخلف به صورت غیر نقدی نیز جریمه خواهند شد. به این ترتیب که امتیاز یا نمره منفی از سمت اداره راهنمایی و رانندگی به رانندگان متخلف داده می شود. 5 تا 10 نمره منفی برای رانندگان وسایل نقلیه شخصی و 10 تا 15 نمره منفی برای وسایل نقلیه عمومی.


مهلت پرداخت جرایم نقدی دوربین کنترل سرعت


مهلت پرداخت جرایم نقدی دوربین کنترل سرعت از روز ثبت شدن جریمه معمولا تا 60 روز است. این نوع جریمه ها بعد از گذشت مهلت پرداخت شامل جریمه عدم پرداخت و دوبرابری مبلغ جریمه نخواهد شد. در حالیکه جرایم الصاقی و تسلیمی بعد از پایان مهلت پرداخت در صورت تسویه نشده دوبرابر می شوند.




لینک های مفید

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (0)
 
نظر خود را ثبت کنید