EIS در دوربین مدار بسته چه کاربردی دارد؟

تثبیت کننده تصویر الکترونیکی (EIS) به منظور ارتقا کیفیت تصویر ابداع شد در این روش با استفاده از پردازشگر الکترونیکیEIS تاری و عدم وضوح تصاویر که اغلب بر اثر لرزش دوربین ایجاد می گردد، کاسته می شود...

EIS-در-دوربین-مدار-بسته-چه-کاربردی-دارد-؟,,
بسیار پیش می آید که دوربین های مداربسته در مکان های عمومی، شلوغ و روباز نصب شوند. این امر باعث می شود تا همواره در معرض عوامل طبیعی و مکانیکی همچون باد، باران، رفت و آمد افراد و ... باشند. این مسئله ممکن است منجر به وارد آمدن ضربه و ارتعاش به دوربین ها شده و از کیفیت و وضوح تصاویر آنها کاسته و یا ایجاد تاری کند.
بعلاوه در دوربین های مداربسته پیشرفته تر با افزایش کیفیت تصاویر و افزایش قدرت زوم در دوربین میزان تاری و نویز نیز افزایش یافته و بیشتر نظر بیننده را جلب می کند. همچنین با افزایش زوم دوربین نسبت به لرزش و ارتعاش حساس تر می شود.
به منظور برطرف کردن این مشکلات، تولیدکنندگان دوربین های مداربسته همواره در تلاشند تا با ابداع روش های گوناگون و نوین در صدد رفع این مشکلات برآمده و نقائص مربوط به کیفیت تصاویر را که فاکتور اصلی یک سیستم مدار بسته است برطرف نمایند. یکی از این روش های ابداعی، چیپ های تثبیت کننده دیجیتالی یا الکترونیکی هستند که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

تثبیت کننده تصویر دیجیتالی (EIS)

تثبیت کننده تصویر الکترونیکی (EIS) به منظور ارتقا کیفیت تصویر ابداع شد. در این روش با استفاده از پردازشگر الکترونیکی EIS تاری و عدم وضوح تصاویر که اغلب بر اثر لرزش دوربین ایجاد می گردد، کاسته می شود.


در این روش با استفاده از الگوریتم های خاص، دوربین خارج از مرز دید استاندارد (که به دلیل حرکت دوربین گرفته شده) می تواند پیکسل های تصویر را تشخیص دهد. سپس با استفاده از اطلاعات موجود در این پیکسل ها تصویر الکترونیکی از فریمی به فریم دیگر تعویض می گردد تا یک تعادل حرکتی در تصاویر دوربین ایجاد گردد.
بدین ترتیب این روش تضمین می کند که تصاویر بدون تاری و نویز خواهند بود. البته لازم به ذکر است که با این وجود، در حین این عملیات تصویر نهایی به صورت خیلی کم، کوچکتر می گردد، زیرا برخی از نقاط مرزی در تصویر حذف می گردند. این امر می تواند تا حدودی منجر به کاهش کیفیت تصاویر گردد، اما چشمگیر نیست.

چیپ تصویر EIS یک قطعه سخت افزاری است و معادل نرم افزاری آن تکنولوژی DIS مخفف عبارت Digital Image Stabilization به معنای تثبیت کننده دیجیتالی تصویر است. در مقام مقایسه قاعدتا عملکرد EIS نسبت به DIS به مراتب بهتر است.


تفاوت EIS و OIS

یکی دیگر از روش های اصلاح نقائص تصاویر در هنگام ارتعاش یا لرزه تثبیت کننده تصویر نوری یا OIS است.


در این روش رفع اثرات تاری حاصل از لرزش دوربین مدار بسته از طریق اجزای سازنده داخلی دوربین انجام می شود و به این ترتیب از اثرات مخرب لرزش هایی که به کل بدنه دوربین وارد می گردد، جلوگیری می کند. دوربین ارتعاشات را از طریق سنسورهای حرکتی خود تشخیص داده و سپس به صورت مکانیکی موقعیت لنز یا در برخی موارد حسگر نور را تغییر می دهد و بدین ترتیب باعث می شود تا نور همواره به سنسور دوربین اصابت کند.

اما در مقایسه، تثبیت کننده تصویر الکترونیکی یا دیجیتالی EIS روشی است که بر پایه تجزیه و تحلیل تصاویر گرفته شده در هنگام لرزش دوربین عمل می کند. بنابراین می تواند به عنوان یک راه حل واکنش پذیر و نه به عنوان پیشگیرانه در نظر گرفته شود.



مطالب مرتبط:

Digital noise reduction) DNR) چیست؟



Written by www.tticctv.com

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (0)
 
نظر خود را ثبت کنید