فریم در ثانیه (FPS) چیست؟

نرخ فریم یا تعداد فریم (Frame per second) که آن را با FPS نیز نمایش میدهند نشان دهنده تعداد فریم های یک تصویر در یک ثانیه است. در این مطلب بیشتر با این مفهوم اشنا خواهیم شد.

فریم_بر_ثانیه,ضبط سیستم مداربسته,مقایسه دو فیلم با تعداد فریم های متفاوت
نرخ فریم یا تعداد فریم (Frame per second) که آن را با FPS نیز نمایش می دهند نشان دهنده تعداد فریم های یک تصویر در یک ثانیه است. همانطور که می دانید هر تصویر متحرک از تعدادی تصویر ثابت تشکیل شده که به صورت متوالی به نمایش در می ایند. این نمایش مسلسلی وار در مغز انسان این تصور را ایجاد می کند که تصویر در حال حرکت است. طبیعتا هرچه تعداد تصاویر ثابت به وجود آورنده یک تصویر متحرک بیشتر باشد شما جزئیات بیشتری از حرکات را خواهید دید.

فریم در ثانیه (FPS) در دوربین مداربسته


چشم انسان قادر نیست بیش از 7 تا 10 فریم در ثانیه رو ببیند. این به این معناست که یک تصویر 10 فریم در ثانیه به همان میزان زنده به نظر میرسد که یک تصویر 30 فریم در ثانیه. تعداد فریم های تصویر در ثانیه زمانی اهمیت پیدا می کند که حرکتی در تصویر اتفاق بیافتد. در صورت حرکت در تصویر 30 فریم شما جزئیات خیلی کمتری را نسبت به تصویر 10 فریم از دست می دهید. در تصاویر با فریم پایین حرکت می تواند موجب تار شدن شدید تصاویر و عدم امکان تشخیص جزئیات شود. ماکزیمم تعداد فریم قابل انتقال با استاندارد تلویزیونی PAL (مورد استفاده در ایران) 25 فریم در ثانیه است. این تعداد فریم می تواند یک تصویر زنده با کیفیت را برای شما تضمین کند. تعداد فریم تصاویر یکی از خصوصیات مهم دستگاه های DVR و دوربین های شبکه است. طبیعتا هرچه تعداد فریم تصاویر این دستگاه ها بیشتر باشد کیفیت آنها بالاتر خواهد بود.



نرخ-فریم,,


نرخ فریم چه تاثیری در حجم و پهنای باند دوربین ها دارد؟

نرخ فریم تاثیر مستقیمی بر حجم و پهنای باند دوربین های مداربسته دارد. طبیعتا هرچه نرخ فریم شما بیشتر باشد ظرفیت فیلم های ضبط شده در هارد بیشتر خواهد شد و انتقال اطلاعات به پهنای باند بیشتری نیاز خواهد داشت. برای محاسبه پهنای باند یا ظرفیت هارد مورد نیاز سیستم مداربسته به این صفحه مراجعه کنید.

آیا نرخ فریم دلیل تار شدن تصاویر در طول حرکت است؟

تار شدن تصاویر در طول حرکت معمولا بیشتر به سرعت شاتر دوربین وابسته است تا نرخ فریم. نرخ فریم عموما با روان بودن تصویر رابطه دارد و تار شدن تصاویر رابطه ای با آن ندارد.



نرخ فریم در مقابل نرخ تازه سازی

در تولید ویدئو، گاهی اوقات نرخ فریم با نرخ تازه سازی (Refresh Rate) اشتباه گرفته می شود. نرخ تازه سازی بر حسب هرتز (هرتز) اندازه گیری می شود. همچنین با توجه به معماری دستگاه نمایشگر متفاوت است. به عنوان مثال، اگر دستگاه دارای نرخ رفرش 60 هرتز باشد، به این معنی است که صفحه نمایش در هر ثانیه 60 بار خود را تازه می کند تا لرزش را جبران کند. این معیار عملکرد نباید با نرخ فریم اشتباه گرفته شود، که به سادگی توضیح می‌دهد که منبع ویدیو چند بار در ثانیه یک فریم جدید ارسال می‌کند.



مقالات مرتبط


لینک های مفید

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (8)
  • علی:

    با سلام و تشکر از مطلب خوب تون یه راهنمایی می خواستم برای تولید محتوای دیجتال برای بارگذاری در سایت که با کمتاسیا ضبط کرده ام به نظر شما فریم ریت رو چقدر بزارم - روی حجم خیلی تاثیر داره- ممنون

    ثبت شده در 1393/10/25
    • پاسخ علی شهدوست

      بله فریم ریت با ظرفیت تصاویر رابطه مستقیم دارد یعنی در صورت دو برابر شدن فریم ریت ظرفیت شما نیز دو برابر می شود. گرچه کاهش فریم ریت تصاویر زیاد توصیه نمی شود اما در صورت نیاز می توانید فریم ریت را تا 15 فریم در ثانیه بدون اسیب جدی به تصاویر کاهش دهید.

      ثبت شده در 1393/10/26
  • میثم:

    ممنون از زحماتتون

    ثبت شده در 1394/08/11
  • محمد:

    سلام میخواستم بدونم درباره گوشی موبایل ها هم همین طوره

    ثبت شده در 1394/10/13
  • fa:

    سلام. البته تا اونجا که من میدونم با دو برابر شدن fps حجم دقیقا دوبرابر نمیشه چون ما تقریبا همیشه از روش های فشرده سازی استفاده میکنیم. در بیشتر فریمها خود فریم رو نداریم. بلکه اختلافش با فریم های قبلی رو داریم و از روی قبلیها بازسازی میشه. بنابراین لزوما دوبرابر نیست. من یه سوال هم داشتم. چطور بعضی وقتها fps به صورت اعشاریه؟ مثلا 23.97؟ این که بنظر بی معنی میرسه

    ثبت شده در 1395/03/01
  • علی:

    سلام آقای شهدوست لطفا یک شماره تماس یا راه ارتباطی به ایمیل بنده ارسال نمایید برای راهنمایی در یک پروژه و در صورت امکان شروع همکاری بیشتر

    ثبت شده در 1395/05/26
  • مهندس صدرائی:

    عالیه موفق باشید

    ثبت شده در 1395/08/08
  • محمد:

    سلام. مغازه روبرویی ما آتیش گرفته وقتی فیلم دوربین مداربسته رو مغازه ما رو بازبینی کردیم دیدیم که کار یه موتور هست ولی چون سریع از جلوی دوربین رد میشه صورتش تار هست میخواستم ببینم امکانش هست که به صورتی کمی بهتر معلوم بشه یا اینکه فریم ریت رو تو نرم افزار هایی مثل افتر افکت یا پریی مایر بیشتر کنیم. ممنون میشم اگه اطلاعاتی دارید با من درمیون بزارید.

    ثبت شده در 1395/09/28
  • Saleh:

    Salam..man ye soal dashtam..baraye tadvine yek film va slow kardane film..mamolan harche fps bishtar bashad soow kardan tamiz tar dar miad..doroste?

    ثبت شده در 1396/01/25
 
نظر خود را ثبت کنید