دوربین مداربسته چطور هک می شود؟

هک کردن یک دوربین مداربسته یا سیستم مداربسته چیزی است که دغدغه بسیاری از افرادیست که از سیستم مداربسته در منزل، محل کار یا سازمان خود استفاده می کنند. در این مطلب به بیان مطالبی در این رابطه می پردازیم.

هک-کردن-دوربین-مداربسته,هک کردن دوربین مداربسته,هک کردن دوربین مداربسته
هک شدن دوربین مداربسته یا سیستم مداربسته یکی از دغدغه های جدی مصرف کنندگان این سیستم هاست. در این مطلب در رابطه با طریقه هک شدن سیستم مداربسته و واقعیت های این موضوع صحبت خواهیم کرد.

هک کردن یعنی چه؟

هک کردن یک سیستم نرم افزاری به معنای هر گونه دسترسی غیر مجاز به یک سیستم محدود شده (از طریق پیدا کردن پسوود، یافتن نقص های امنیتی یا غیره) است. با این تعریف حتی در صورتی که شما پسوورد خود را به اشتباه به فردی داده و او امکان ورود و دسترسی به نرم افزار شما پیدا کند سیستم شما را هک کرده است.


البته در مفهوم پیشرفته تر هک کردن یک سیستم نرم افزاری به معنای پیدا کردن یک خلل یا نقص در سیستم و ورود و دسترسی به اطلاعات آن از طریق این نقص است.


آیا امکان هک کردن سیستم مداربسته وجود دارد؟

با توجه به تعریف بالا امکان هک کردن هر سیستم نرم افزاری وجود دارد. البته در صورت رعایت ساده ترین اصول امنیتی امکان هک شدن سیستم مداربسته شما تقریبا به صفر خواهد رسید.


سیستم های مداربسته چطور هک می شوند؟

در ابتدا باید بدانید که امکان هک سیستم مداربسته شما تنها در صورتی وجود خواهد داشت که شما از اینترنت برای دیدن تصاویر سیستم مداربسته استفاده کنید و یا شبکه داخلی شما به اینترنت متصل شده باشد.


معمولترین روش هک کردن سیستم دوربین مدار بسته از طریق چک کردن پسووردهای ساده سیستم است. نرم افزارهایی وجود دارند که با چک کردن چند پسوورد بسیار رایج در دستگاه های مرکزی مداربسته یا پسوورد کارخانه دستگاه، امکان هک کردن آنها را به وجود می آورند. برای مثال پسووردها 12345، 54321، 123456، 00000 و ... پسوورد هایی بسیار رایج در دستگاه های مرکزی سیستم مداربسته هستند.

نرم افزار هک با پیدا کردن آدرس IP شما و از طریق چک کردن چند پسوورد در دستگاه در صورت ساده بودن پسوورد شما امکان ورود به سیستم مداربسته شما را پیدا خواهد کرد.


روش دیگر هک کردن سیستم مداربسته، ورود غیر مجاز به وبسایت ارائه دهنده به خدمات DDNS است. برخی وبسایت ها از طریق ارائه این خدمات امکان انتقال تصویر سیستم مداربسته را بدون IP Static برای شما فراهم می کنند. با ورود یا هک کردن این وبسایت امکان دسترسی به تصاویر دوربین های مداربسته تمامی دوربین هایی که از سرویس این سایت استفاده می کنند برای هکر به وجود خواهد آمد.
روش آخر هک کردن سیستم مداربسته، ورود به نرم افزار دستگاه مرکزی DVR، NVR یا سرور دوربین هاست. در رابطه با برندهای معتبر دوربین مداربسته احتمال هک شدن سیستم بسیار بسیار پایین است. از آنجایی که این دوربین ها برای پروژه ها بسیار حساس مورد استفاده قرار گرفته اند تمامی احتیاط های لازم در رابطه با طراحی نرم افزارهای این برندها صورت می گیرد. اما در رابطه با تجهیزات با برندهای نامعتبر امکان هک کردن سیستم گرچه کم است اما وجود دارد.

چطور از هک کردن دوربین مداربسته جلوگیری کنیم؟

ایمن کردن سیستم مداربسته بسیار ساده است و با رعایت چند نکته پایین میتوانید از هک شدن سیستم مداربسته به صورت کامل جلوگیری کنید:

  • پس از نصب سیستم مداربسته حتما پسوورد آن را عوض کنید.
  • از پسووردهایی استفاده کنید که امکان حدس زدن آنها کمتر است.
  • سعی کنید از IP Static برای انتقال تصویر استفاده کنید و یا خدمات DDNS را از وبسایت های معتبر دریافت کنید.
  • حدالمکان دستگاه DVR یا NVR خود را از برندی معتبر انتخاب کنید.

خطر هک شدن سیستم مداربسته چقدر است؟

این خطر حتی در صورت رعایت نکردن اصول ایمنی هم بسیار بسیار پایین است. در ماجرای هک کردن سیستم های مداربسته در سال 2014 که توسط یک هکر روسی انجام شد او تنها توانسته بود حدود 140 سیستم مداربسته را در ایران هک کند. این در حالی است که هزاران سیستم مداربسته در کشور ما فعال هستند و نشان دهنده احتمال پایین هک شدن سیستم شماست. با این حال در صورت رعایت نکات اولیه شما میتوانید همین احتمال کم را هم به صفر برسانید.



مقالات مرتبط


لینک های مفید

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (6)
  • مایکروسافت:

    واقعا عالی بود.

    ثبت شده در 1393/11/14
  • mehman:

    باسلام مجدد ضاهرا نظرها ثبت نمي شود سوالم اينه اكرسؤالي خواستيم ببرسيم به جه صورت وكجا عنوان كنيم باتشكر

    ثبت شده در 1394/01/16
  • شاهو بوکانی:

    لطفا بگید که چطوری دوربین های مداربسته ی منطقه یا شهر خودمو هک کنم یا اگه برنامه ای داره معرفی کن و یاد بده از طریق ان برنامه چطور هک کنم

    ثبت شده در 1394/09/29
  • Sama:

    سلام... دوربین مدار بسته یه خونه یا کارخونه چه جوری هک میشه؟ حتما باید به کامپیوتر مرکزی که فیلم های قسمت های مختلف کارخدنه یا خونه رو نشون میده دسترسی داشت و از اون طریق هک کرد یا از راه دور هم میشه و چه جوری؟ در ضمن اگه هک با کامپیوتر مرکزی باشه چه جوریه؟ و اگر هک از راه دور باشه میشه به فایل های ذخیره شده قبلی دسترسی داشت و اون ها رو پاک کرد؟

    ثبت شده در 1395/01/20
  • امید:

    سلام علی اقا من الان در رشته برق تحصیل میکنم و سال اخرم هم هست به این نوع کار ها و کارهای عملی علاقه بسیاری دارم خودمن در ضمینه سلول های خورشیدی کار میکنم از شما یه راهنمایی می خواستم برای موفق شدن و اینکه ایا تحصیل در برق بدرد ضمینه ی کاری خورد یا نه؟ممنونم اگه جوابم را واضح بیان کنید.

    ثبت شده در 1395/03/30
  • Fati:

    سلام!دوماه پیش هارد دستگاه دی وی آر مغاذه مون سوخت عوض کردیم الان دوباره هاردش سوخته تازه برای وارد شدن به سیستم رمز میخواد ازم! یکیو آوردیم درست کنه نتونست شما میتونید راهنمایی کنید؟!

    ثبت شده در 1396/01/29
 
نظر خود را ثبت کنید