لوله فلکسی چیست؟

لوله فلکسی (لوله خرطومی فلزی روکشدار) یک کانال فلزی با مقطع گرد و انعطاف پذیر است که بر روی ان لایه ای پلاستیکی جهت مراقبت در برابر رطوبت در نظر گرفته شده است. در این مقاله اطلاعاتی را در رابطه با لوله فلکسی به دست خواهید اورد.

Flexible_Metal_Conduit,تجهیزات جانبی,متعلقات نصب,فلکسی,لوله فلکسی فلزی با روکش PVC
لوله فلکسی (لوله خرطومی فلزی) یک کانال فلزی با مقطع گرد و انعطاف پذیر است که از آن برای محافظت از کابل های الکتریکی استفاده می شود.

ویژگی های یک لوله فلکسی خوب شامل موارد زیر است:

  • انعطاف پذیری بالا
  • مقاومت کششی و چرخشی زیاد
  • استحکام بالا در برابر فشار، ساییدگی و ضربه
  • ماندگاری بالا
  • مقاوم در برابر فرسایش محیطی و اشعه ماوراء بنفش (نور آفتاب) و یا حرارت زیاد
  • توانایی تخلیه الکتریسیته ساکن با اتصال به زمین

انواع لوله فلکسی

  • لوله خرطومی فلزی روکش دار: شکل رایج تر از لوله فلکسی که در نصب دوربین مداربسته بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. از این لوله برای محافظت سیم و کابل در محیط های مرطوب یا محیطهای باز استفاده (outdoor) می شود.

  • لوله خرطومی فلزی بدون روکش: این لوله فاقد روکش پلاستیکی PVC است و از این رو کاربری آن در محیطهای داخلی (indoor) می باشد.

از لوله فلکسی معمولا برای محافظت از کابلها در محیطهای بیرونی و یا صنعتی استفاده می شود. توجه داشته باشید که لوله فلکسی توان محدودی در مقابل ضربات فیزیکی دارد و در صورت نیاز به تحمل فشارهای فیزیکی باید از لوله فلزی استفاده کنید.


لوله های فلکسی با اندازه های استانداردی ساخته می شوند. اندازه های استاندارد آنها عبارتند از:

لوله فلکسی 11، 13، 16، 21، 25، 29، 36، 42، 48


برای بستن لوله فلکسی به دیوار از بستهای مخصوص آن استفاده می شود. توجه داشته باشید که هر سایز از لوله به بست مناسب همان سایز نیاز خواهد داشت.


برای سهولت در کابل کشی بهتر است از ابزاری قرقره مانند استفاده شود. بدین صورت که حلقه کابل را همانند شکل زیر در داخل ابزار قرقره مانندی قرار داده تا از گره خوردن کابل ها جلوگیری گردد.

1014-قرقره-کابل-کشی,,
کابل دوربین مدار بسته

تنوع لوله فلکسی دوربین مداربسته

طیف گسترده ای از سیستم های لوله کشی انعطاف پذیر فلزی و غیر فلزی برای محافظت از نفوذ کابل های آسیب پذیر طراحی شده است. به طور خاص برای محافظت کابل های مورد استفاده در دوربین های مدار بسته و شبکه کاربرد دارد. سیستم های انعطاف پذیر برای دوربین های ثابت و چرخشی ایده آل هستند. وجود مجرای مایع برای سیستم هایی که تحت تأثیر آب و هوا هستند، مانند بارش باران سیل آسا، که می تواند به سیم کشی و تجهیزات آسیب برساند، ویژگی جالب طراحی های جدید است.



نوعی از لوله فلکسی دارای لوله فولادی ضد زنگ انعطاف پذیر با سوراخ کوچک است. لوله فولادی گالوانیزه با پوشش پی وی سی صاف و استاندارد IP67 محصولی فوق العاده انعطاف پذیر است. از انواع دیگر می توان به لولفه فلکسی فولادی گالوانیزه با پوشش پی وی سی (IP 54) و لوله فولادی گالوانیزه با پوشش غیر هالوژن (IP 54) اشاره کرد. ساختار آن برای نصب در جایی که خمش مداوم شلنگ احتمال زخمی شدن کابل را به همراه دارد، طراحی شده است.


همچنین یک نوع از لوله فلکسی، لوله انعطاف پذیر بافته شده با روکش فلزی است. یک انتخاب محبوب برای سیستم های آسیب پذیر و محافظت از کابل کشی برق، کابل کواکسیال، اطلاعات و داده های مخابرات است. این نوع از لوله فلکسی بافته شده دارای مزایای غربالگری EMI و محافظت در برابر خرابکاری را فراهم می‌کنند.


نوع دیگری از لوله فلکسی به صورت لوله لاستیکی منعطف بافته شده با روکش فلزی است. این نوع از لوله فلکسی بهترین انتخاب برای سیستم های صنعتی است، زیرا تمام مزایای مقاومت در برابر روغن و مواد شیمیایی مرتبط با لوله لاستیکی را دارد، بدون آنکه وزن و محدودیت لوله فلزی را داشته باشد.



مقالات مرتبط


لینک های مفید

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (1)
  • منصور طباطبایی:

    با تشکر از مطالب عالی سایت

    ثبت شده در 1393/11/25
 
نظر خود را ثبت کنید