کابل شبکه چیست؟

کابل شبکه یا کابل به هم تابیده به کابلهایی اطلاق می شود که از ان برای انتقال دیجیتال اطلاعات استفاده کرد. این کابلها انواع بسیار متفاوتی دارند که در این مطلب بیشتر با آنها اشنا می شویم.

کابل-CAT6-UTP,کابل شبکه دوربین مداربسته,کابل شبکه CAT6,کابل شبکه دوربین مداربسته CAT6 UTP
کابل شبکه یا کابل به هم تابیده به کابلهایی اطلاق می شود که از ان برای انتقال دیجیتال اطلاعات استفاده کرد. این کابلها انواع بسیار متفاوتی دارند که در این مطلب بیشتر با آنها اشنا می شویم.

مشخصات کلی

هر کابل به هم تابیده از هشت سیم تشکیل شده که برای کاهش تاثیرات نویز بر روی آنها به صورت دو به دو به هم تابیده شده اند. حداکثر طول سگمنت هر کابل به شبکه 100 متر است.


رنگ سیم های کابل به صورت زیر است:


سفید سبز – سبز – سفید نارنجی – نارنجی – سفید آبی – آبی – سفید قهوه ای – قهوه ای

دسته بندی کابل های شبکه براساس فرکانس

از انجایی که میزان فرکانس قابل پشتیبانی در انواع کابل شبکه متفاوت است، حجم اطلاعات قابل انتقال نیز متفاوت خواهد بود. برای طبقه بندی کابلهای شبکه براساس فرکانس از دسته ها یا Catagoryها استفاده می شود که در فرم همگانی آنها را با CAT می شناسند.

  • CAT-3: این کابل حداکثر از فرکانس 10 مگاهرتزی پشتیبانی می کند که امکان انتقال تا 10Mbps را برای آن فراهم می آورد. امروزه با توجه به محدودیت زیاد حجم قابل انتقال توسط این کابل استفاده از آن منسوخ شده است.
  • CAT-5: این کابل حداکثر از فرکانس 100مگا هرتزی پشتیبانی می کند که امکان انتقال اطلاعات تا 100Mbps را برای آن فراهم می کند.
  • CAT-6: در ابتدا فرکانس قابل پشتیبانی این کابلها تا 250مگا هرتز بود اما با معرفی زیر مجموعه های جدید این کابل ها با عنوان CAT-6e و CAT-6a، امکان پشتیبانی از حداکثر فرکانس انتقال 500 تا 650 مگا هرتز نیز فراهم شد.
  • CAT-7: این کابل حداکثر از فرکانس 600مگا هرتزی پشتیبانی می کند که امکان انتقال اطلاعات تا 10Gbps را برای آن فراهم می کند.

انواع کابل شبکه از نظر نوع محافظ

پوشش یا محافظ نقش مهمی در حفاظت انواع کابل دارد. کابلهای شبکه انواع بسیار متفاوتی از نظر نوع محافظ دارند اما رایجترین آنها عبارتند از:

  • کابل UTP: کابل شبکه بدون غلاف محافظ
  • کابل STP: کابل شبکه دارای غلاف محافظ
  • کابل S-UTP: کابل شبکه روکش دار بدون غلاف محافظ
  • کابل U-FTP: کابل شبکه با فویل محافظ برای سیم ها
  • کابل SFTP: کابل شبکه دارای غلاف محافظ و روکش رز ورقی

کابلهای شبکه در سیستم های مداربسته

در سیستم های مداربسته معمولا طیف محدودی از کابل شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. برای محیطهای داخلی و اداری معمولا از کابل CAT-6 UTP و برای محیطهای بیرونی یا مسیرهای کمی طولانی و یا مسیرهایی که امکان ضربه خوردن به کابل وجود دارد از کابل CAT-6 SFTP استفاده می شود.


کابل CAT-7 هم در صورتی که پهنای باند تصاویر دوربینهای مدار بسته زیاد باشد ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. در هنگام اماده سازی بستر شبکه حتما به ظرفیت سوئیچ ها و هماهنگی انها با کابل خود توجه داشته باشید.

مقالات مرتبط


لینک های مفید

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (4)
  • سید رضا:

    با سلام ممنون از اطلاعات مفید شما . موفق باشید

    ثبت شده در 1394/03/15
  • مهرداد:

    سلام دوست عزیز اگر مطالب اموزشی برای راه اندازی شبکه و دوربین داری بی زحمت برام ایمیل کن

    ثبت شده در 1394/07/19
  • داريوش:

    سلام در صورت امكان نحوه استفاده ازکابل CAT-6 SFT ومدل هاي ديگر -شامل نحوه سيمكشي و... به جاي كابل كواسيكال را برايم شرح دهيد .

    ثبت شده در 1394/10/14
  • فرشید:

    باسلام ووقت به خیر ممنون از مطالب خوبتون اگه امگان داره در مورد دوربین های تمام صنعتی توضیح بدید باتشکر

    ثبت شده در 1395/07/22
 
نظر خود را ثبت کنید