منبع تغذیه (آداپتور) سیستم مداربسته چیست؟

معمولا در سیستم های مداربسته نقش منبع تغذیه در سیستم در نظر گرفته نمی شود و به کیفیت آن اهمیت لازم داده نمی شود و این موضوع باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی در سیستم مداربسته خواهد شد. در این مقاله در رابطه با نقش و انواع منابع تغذیه در سیستم مداربسته صحبت می کنیم.

CCTV_Adoptor,تجهیزات جانبی,منبع تغذیه,تصویر یک آداپتور 12ولت 2 امپر، مناسب برای دوربین های مداربسته
دوربین های مداربسته معمولا طوری ساخته می شوند که با ولتاژ 12 ولت DC کار کنند. از انجایی که ولتاژ برق شهر 220 ولت AC است شما نیاز خواهید داشت تا از آداپتور یا منبع تغذیه برای تبدیل 220 به 12 استفاده کنید.

منبع تغذیه 12 ولتی را براساس میزان آمپراژ ان طبقه بندی می کنند. هرچه تعداد دوربین های بیشتری داشته باشید، به تعداد اداپتورهای بیشتر یا یک منبع با آمپراژ بالاتر نیاز دارید.


به صورت عمومی مصرف هر دوربین مداربسته را 1 آمپر در ولتاژ 12 ولت در نظر می گیرند (مصرف واقعی دوربین معمولا به نصف این مقدار هم نمی رسد) بنابراین در صورت داشتن 5 دوربین شما به 5 آداپتور 1 آمپری یا یک منبع تغذیه 5 آمپری نیاز خواهید داشت. در صورتی که دوربین شما دارای چراغ های دید در شب پرقدرت است سعی کنید منبع تغذیه با آمپر بالاتری را در نظر بگیرید.
آسیب دیدن منابع تغذیه در سیستم های مداربسته بسیار رایج است. دلیل این امر معمولا، انتخاب منابع بدون توجه به کیفیت آنها و یا با امپراژ پایین تر از استاندارد ست.

منبع تغذیه مرکزی یا مجزا

در هنگام نصب سیستم مداربسته، در رابطه با منبع تغذیه شما دو راه حل متفاوت دارید.
  1. استفاده از منبع تغذیه مشترک برای تمامی دوربین ها
  2. استفاده از منبع تغذیه مجزا برای هر دوربین

مزایا و معایب هر روش

1. منبع تغذیه مشترک

منبع تغذیه مشترک به دو نوع تقسیم بندی می گردد:

1046-منبع-تغذیه-مشترک,,
منبع تغذیه مشترک با خروجی های مجزا: برخی از منبع تغذیه های مشترک دارای چند خروجی مجزا به ازای هر دوربین هستند در این نوع منبع تغذیه در صورت خرابی یکی از خروجی ها مابقی به درستی به کار خود ادامه می دهند و عملکرد سایر دوربین ها مختل نمی شود.
منبع تغذیه مشترک با خروجی های مرتبط: این نوع از منبع تغذیه خروجی های متصل به یکدیگر داشته که در صورت خرابی یک خروجی تمامی دوربین ها از کار می افتند
مزایا:
  • سهولت در عیب یابی سیستم مداربسته در صورت خرابی منبع تغذیه.
  • عمر بالاتر منبع تغذیه مرکزی و کاهش امکان خرابی آن.
  • ایمنی بیشتر (تمامی سیم های انتقال دهنده برق دوربین ها حامل برق 12 ولت خواهند بود و این موضوع خطرات حین نصب و خدمات پس از نصب را به شدت کاهش می دهد.)
  • استفاده از منبع تغذیه مشترک از نظر هزینه هم به صرفه خواهد بود.
معایب:
  • در صورت خرابی منبع تغذیه تمامی دوربین ها از مدار خارج می شوند.
  • در مسیرهای طولانی به علت انتقال برق به صورت 12 ولت افت ولتاژ زیادی اتفاق خواهد افتاد.
2. منبع تغذیه مجزا
مزایا:
  • در صورت خرابی منبع تغذیه تنها یک دوربین از مدار خارج می شود.
  • به علت انتقال برق به صورت 220ولت تا محل دوربین افت ولتاژ حدود 20 برابر کمتر خواهد بود.
معایب:
  • اداپتورهای موجود در بازار معمولا عمر کمتری نسبت به منابع تغذیه صنعتی دارند و با توجه به تعداد دوربین ها احتمال خرابی هر یک بالاتر خواهد رفت.
  • در کل مسیر کابلها دارای ولتاژ برق شهر هستند که تعمیر و نگهداری دوربین ها را تا حدی خطر آفرین می کند.
  • مجبور خواهید بود در کنار هر دوربین از یک باکس پلاستیکی برای نصب اداپتور آن استفاده کنید.

راه حل

به صورت کلی سعی کنید در سیستم های مداربسته کوچک با کابل کشی کم از منبع تغذیه مرکزی و در محل های بزرگ از منبع تغذیه مجزا استفاده کنید.


در صورتی که در پروژه خود به نصب دروبین مداربسته گردان (PTZ) نیاز دارید حتما باید از منبع مجزا برای دروبین های خود استفاده کنید چرا که معمولا دوربین های گردان با ولتاژ 24 ولت کار می کنند و اداپتور مختص به خود را دارند.
منبع-تغذیه-دوربین-مداربسته,منبع تغذیه مرکزی,منبع تغذیه دوربین مداربسته,منبع تغذیه 10امپر 12 ولت مناسب دوربین مداربسته
منبع تغذیه 10آمپر 12ولت مناسب برای استفاده به عنوان منبع تغذیه مرکزی دوربین مداربسته

البته لازم به ذکر است توضیحات فوق بیشتر مربوط به بستر سازی دوربین های آنالوگ است و در دوربین های تحت شبکه (IP) می توان به روش های مختلف دیگری عمل نمود. برای مثال در دوربین های مداربسته POE تامین برق مصرفی دوربین ها می تواند از طریق سوئیچ POE و یا دستگاه NVR ای که دارای پورت های POE هستند، استفاده نمود. بدین ترتیب برق دوربین ها از طریق سوئیچ و یا دستگاه ضبط NVR تامین می گردد.

مقالات مرتبط


لینک های مفید

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (8)
  • ونوس:

    با سلام و سپاس فراوان از اطلاعات موجود در سایت.

    ثبت شده در 1393/09/11
    • پاسخ تیموری

      سلام بعضی ها به جای اداپتور از پاور کامپیوتر استفاده میکنند . ممنون میشم کسی طریقه استفاده شو بگه

      ثبت شده در 1394/11/05
  • توکلی:

    با سلام وخسته نباشید اگر از آداپتور مرکزی استفاده شد طریقه ی سیم کشی به چه صورت شکل میگیرد

    ثبت شده در 1393/10/08
    • پاسخ علی شهدوست

      در ابتدا برق 220 را به منبع مرکزی وصل کرده و تمامی سیم های برق پروژه را به خروجی 12 ولت منبع وصل کنید. در این صورت شما به جای انتقال برق 220 ولت تا پای دوربین برق 12 ولت پای دوربین خواهید داشت. سیم برق رسیده به دوربین را به وسیله یک فیش آداپتوری به فیش دوربین متصل کنید.

      ثبت شده در 1393/10/08
  • مهندس میرزایی:

    سلام عالی بود ممنون

    ثبت شده در 1393/11/24
  • حمید مستوری:

    با سلام و ارزوی موفقیت برای شما .. من در ساختمانم 8 دور بین دارم که از طبقه همکف تا ششم کابا کشیده ام دوربینهای مختلف که همه به ادپتور های مجزا و امپرهای بیش از مصرف دوربین مجهز شده ودر طبقه ششم یک مانیتور اه هارد میخوره و خودش نوعی دی وی ار هست وصل شده همه خوب کار میکنند بغیر از یکی اک خطوطی روشن و پر نور وسیا ه و تاریک بصورت افقی بالا میره و در شب هم موج در تصویر ایجاد میشه و گاهی هم چند لحظه تصویر قطع میشه .چند بار فیشها را عوض کردم ادپتر ها را عوض کردم به دلیل اینکه شاید دورترین فاصله را داشته باشد ادپتور 5 امپر گذاشتم م خلاصه مدت چند ماهی هست که به این مشغولم . لازم به ذکر است که دوربین دید در شب است و بدون باکس محافظ در فضای باز قرار دارد لطفا اگر تجربه این مورد را دارید به بنده کمک کنید . با تشکر . دانشتان افزون .

    ثبت شده در 1394/01/22
    • پاسخ کمال

      با سلام . دوست عزیز ولتاز انتقالی 12 ولت با یه سیم سایز 1 یا 0.75 تا چقدر افت ولتاژ نمیده. تا 30 متر میشه استفاده کرد بدون افت ولتاژ؟

      ثبت شده در 1396/02/17
  • خلفی:

    سلام، چطوری متوجه کیفیت و درجه آداپتورها مخصوصا آمپر پایین ها بشیم. روش تستی وجود داره؟ مثلا با مولتی متر یا چیز دیگه

    ثبت شده در 1394/04/18
    • پاسخ شادمهر

      سلام و خسته نباشید من نصب دوربین رو کامل بلدم اما این power supply رو عکسشم بالا گذاشتید نمیدونم سیم هارو به کدوم وصل کنم میشه راهنمایی کنید که دو سر سیم برق شهر رو به کدوم و سیم های فیش آداپتوری که به دوربین وصل میشه رو به کجای این دستگاه باید بزنم؟ و اینکه یه قسمت هم تو عکس دیدم که زمین هم داره که اون سیم رو هم باید وصل کنم ؟ مثلا به رک ( که dvr و سوییچ و... اینها قرار داره) سیم زمین رو وصل کنم به یه پیچ رک؟

      ثبت شده در 1395/06/03
  • مهرداد:

    درود بر شما اگر امکانش باشه در مورد نصب منبع تغذیه متمرکز یه مقدار توضییح بدید. باتشکراز سایت خوبتون.

    ثبت شده در 1395/01/30
  • امیر2001:

    سلام اقای مهندس یه سوال درباره منبع تغذیه داشتم من یه پروژه دارم واحد مسکونی برای نصب 8 تا دوربین می خواد از پاورمرکزی استفاده کنم یا جداگانه ؟

    ثبت شده در 1395/02/24
  • Hadi:

    سلام ببخشید میخواستم بپرشم روش سیم کشی منبع تغذیه ی مجژا رو توضیح بدید به کودوم بزنم مثبت ّ منفی داره؟ ممنون میشم جواب بدید

    ثبت شده در 1396/04/09
 
نظر خود را ثبت کنید