رنگ سیم های دوربین مدار بسته

سیم‌ها در دوربین مداربسته هر کدام برای کاربرد مشخصی هستند و با رنگ متمایز شده اند. در این مقاله به رنگ سیم های دوربین مداربسته می پردازیم. اگر در کابل کشی دوربین مداربسته یکسری اصول سیم کشی و کابل کشی رعایت شود، در زمان وقوع اشکال در سیستم، عیب یابی بسیار سریعتر و راحت تر انجام می‌شود.

cctvwirecolor,,

دوربین‌های مداربسته از انواع تجهیزات الکترونیکی هستند که نیاز به سیم و کابل برای راه‌اندازی دارند. آشنایی با رنگ سیم های دوربین مدار بسته موجب می‌شود اطلاعات جالبی از دوربین مداربسته و سیستم نظارتی خود کسب کنید. بنابراین در زمان بروز اشکال نیز بهتر می‌توانید علت را جستجو و در رفع آن اقدام کنید. در سستم دوربین مداربسته انواع سیم و کابل مورد استفاده قرار می گیرند که رنگ در هر کدام مفهوم خاصی دارد. ممکن است برخی از سازنده‌ها از استانداردهای متفاوتی در انتخاب رنگ پیروی کنند. با این حال در این مقاله با توجه به استاندارد کلی رنگ سیم‌های خروجی دوربین مداربسته و کابل‌ها می‌پردازیم.


آنچه در این مقاله می‌خوانید:

• رنگ بندی کابل دوربین مداربسته

• شناسایی کابل دوربین مداربسته

• سیم کشی داخلی دوربین مداربسته


رنگ بندی کابل دوربین مداربسته


همانطور که در ابتدا مطرح شد رنگ سیم های دوربین مدار بسته می‌تواند متفاوت باشد. اما آنچه که در این نوع از سیستم‌ها رایج است در سیم‌های مختلف به صورت زیر دیده می‌شود:


سیم‌های برق:


غالباً رنگ سیم‌های برق به صورت تک رنگ قرمز و تک رنگ مشکی است. معمولاً رنگ قرمز برای مثبت (+)، و رنگ سیاه برای منفی (-) استفاده می‌شود. اگر سیم برق را بدون فیش در نظر بگیرید باز هم با دو رنگ قرمز و مشکی که جفت سیم کابل برق هستند، مواجه می‌شوید.


|alt=cctv-wire-color.jpg,|cctv-wire-color.jpg

سیم‌های ویدئویی:


سیم‌هایی که برای ارسال ویدئو و تصاویر مورد استفاده قرار می‌گیرد ممکن است زرد رنگ باشد. البته این رنگ را در همه دوربین‌ها نمی‌بینید. زیرا در بسیاری از دوربین‌ها سیم‌های خروجی دوربین مداربسته به صورت سوکت شده و رنگ سفید یا مشکی هستند. روی آنها با حروف اختصار نوع سیم و پورت درج شده است.


سیم های صوتی:


این سیم در همه مدل از دوربین‌های مداربسته وجود ندارد. اگر در دوربینی قابلیت صوتی وجود داشته باشد انتظار دیدن این را داشته باشد. سیم‌های صدا معمولا سفید و آبی هستند که به ترتیب برای کانال چپ و راست استفاده می‌شود.


سیم های داده:


این سیم دوربین مداربسته نیز مانند سیم صوتی در همه دوربین‌های مداربسته دیده نمی‌شود. بیشتر در دوربین‌های PTZ وجود دارد که برای انتقال داده مورد نیاز است. رنگ سیم دوربین مداربسته در این نوع سبز یا خاکستری است.


سیم های اترنت (شبکه):


کد رنگی برای چهار جفت سیم پیچ خورده در کابل‌های شبکه استاندارد (شامل Cat5e، Cat6، Cat6a و Cat7) به شرح زیر است:

جفت 1 (سفید با نوارهای آبی)

جفت 2 (آبی ثابت)

جفت 3 (سفید با نوارهای نارنجی)

جفت 4 (نارنجی یکدست)

جفت 5 (سفید با راه راه سبز)

جفت 6 (سبز یکدست)

جفت 7 (سفید با راه راه قهوه ای)

جفت 8 (قهوه ای یکدست)

جفت های 5 تا 8 اغلب در اتصالات اترنت استاندارد استفاده نمی‌شوند، به ویژه برای دسته‌های پایین‌تر مانند Cat5e و Cat6.


|alt=ipc-wire-coloring.jpg,|ipc-wire-coloring.jpg

شناسایی کابل دوربین مداربسته


در نصب و عملیات سیم کشی شناسایی سیم از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر در زمان بروز مشکلی بدانید کدام سیم برای چیست و مربوطه به کدام دستگاه است، بسیار سریع‌تر عیب یابی انجام می‌شود. اگر در زمان کابل کشی چند اقدام ساده انجام شود در مراحل بعدی استفاده از سیستم مداربسته روند کار سریع و راحت‌تر خواهد بود. برخی از این اقدامات شامل:

• برچسب گذاری: هر کابل را باشناسه مربوط در هر دو انتها برچسب گذاری کنید.

• کدگذاری رنگ: از یک استاندارد و سیستم کدگذاری رنگ ثابت پیروی کنید.

• مستندات: اسناد و اطلاعات کل سیستم و پروژه نصب را حفظ کنید. اطلاعاتی مانند مشخصات دوربین، انواع کابل، طول کابل، نقاط اتصال و...

• استفاده از بست و گیره: استفاده از بست و گیره برای کابل‌ها علاوه بر جنبه دیداری و نظم کار، در پیگیری‌های بعد نیز مفید خواهد بود.

• برچسب ضد آب و هوا: در صورتی که سیم‌ها در معرض باران یا نور خورشید قرار می‌گیرند بهتر است از برچسب‌هایی استفاده کنید که در برابر شرایط محیطی مانند رطوبت و نوسانات دما مقاوم باشند.

• بررسی دوره‌ای: بررسی دوره‌ای کمک می‌کند هم از سلامت کابل مطمئن شوید و هم از صحت برچسب گذاری و مستندات کابل کشی.


سیم کشی داخلی دوربین مداربسته


سیم کشی داخلی دوربین مداربسته در مدل‌های مختلف و برندهای گوناگون، متفاوت است. اما اگر بخواهید دید کلی از سیم کشی داخلی دوربین داشته باشید بهتر است با اجزای داخلی دوربین مداربسته آشنا شوید. برای ارتباط و فعال کردن این اجزا لازم است سیم وجود داشته باشد تا به نحوی برق را به این اجزا برساند و دیتا را از آنها دریافت کند.

حسگر تصویری، مونتاژ یا مجموعه لنز، پردازشگر، رمزگذار، LED مادون قرمز، اجزای صوتی، اجزای برق، رابط شبکه، ورودی و خروجی آلارم و مکانیسم PTZ اجزای داخلی هستند. ممکن است در برخی از دوربین‌های مداربسته بعضی از این اجزا وجود نداشته باشد. بنابراین با توجه به مدل دوربین می تواند تعداد آنها متغیر باشد. برخی از دوربین‌های مداربسته تحت شبک با وجود داشتن پورت شبکه دارای پورت BNC نیز هستند. ضمن اینکه برخی از دوربین‌های آنالوگ نیز برای سوئیچ کردن به سایر تکنولوژی‌های آنالوگ دارای یک دکمه در دسته پورت‌ها دارند.


لینک های مفید:



Written by www.tticctv.com

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (0)
 
نظر خود را ثبت کنید