چه هارد دیسکی برای DVR مناسب است؟

انتخاب هارد دوربین مداربسته مناسب نقش مهمی در بالا بردن کارایی سیستم مداربسته دارد. در این بین لازم است از برند هارد دیسک اطلاع کافی داشته باشید و اینکه از چه نوع هاردی می توان در سیستم مداربسته استفاده کنید. در این مقاله به صورت کوتاه در رابطه با هارد دوربین مدار بسته مناسب برای سیستم های نظارتی صحبت شده است.

Western_hard_Pic,هارد دیسک وسترن,ضبط سیستم مداربسته,هارد دیسک داخلی (اینترنال) یک ترابایتی وسترن دیجیتال
هارد دوربین مداربسته قابل نصب در DVR از نوع اینترنال - Internal (داخلی) و با سیستم ارتباطی SATA هستند. این هارد دقیقا مشابه هارددیسکی است که در کامپیوترهای خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که هارد اکسترنال External (خارجی) برای ضبط دوربین مناسب نیستند و تنها می توان از آنها برای پشتیبان گیری استفاده نمود.

سعی کنید تا حد امکان از بهترین کیفیت هارد دیسک برای ضبط سیستم مداربسته خود استفاده کنید. برای اطمینان از کیفیت هارد دوربین مداربسته سعی کنید تنها هارد دیسک های برندهای معتبر را با گارانتی معتبر تهیه کنید. در این برندها هارددیسک دوربین مداربسته را با لیبل یا رنگ مشخص می کنند تا مشتریان راحت تر بتوانند هارد دوربین مدار بسته را از سایر هاردها تشخیص دهند.


قیمت هارد دیسک می تواند با توجه به ظرفیت و برند آن متغیر باشد.

(برای اطلاع از ظرفیت مناسب هارد دیسک برای ضبط سیستم مداربسته این مقاله را بخوانید)

چطور ظرفیت مناسب هارد دیسک را محاسبه کنیم؟

برای محاسبه به صفحه محاسبه میزان هارد مورد نیاز برای DVR مراجعه کنید.

میزان ظرفیت فیلم ضبط شده در هارد دیسک به چند عامل متفاوت وابسته است:

  • فرمت فشرده سازی: اولین عامل، فرمت فشرده سازی دستگاه DVR است. امروزه بیشتر DVRها از فرمت H.264 که پیشرفته ترین فرمت فشرده سازی فیلم های مداربسته است استفاده می کنند.
  • رزولشن ضبط: طبیعتا هرچه رزولوشن تصویر شما بالاتر باشد برای ضبط آنها به ظرفیت بیشتری بر روی هارد دیسک نیاز خواهید داشت.
  • میزان حرکت در تصاویر: روش های فشرده سازی پیشرفته تصاویر از طریق پیدا کردن تصاویر مشابه به هم در یک توالی و حذف قسمت های مشابه ظرفیت فیلم ها را به شدت کاهش می دهند. بنابراین وجود تغییرات سریع و دائمی در فیلم باعث افزایش ظرفیت فیلم های ضبط شده خواهد شد.
  • میزان فشرده سازی: روشهای فشرده سازی می توانند این امکان را ایجاد کنند تا با کمترین افت کیفیت ظرفیت فیلم های ضبط شده کاهش یابند. با این حال شما می توانید از طریق کاهش کیفیت تصویر، ظرفیت فیلم های ضبط شده را بیشتر کاهش دهید. طبیعتا این کار به قیمت از دست دادن بسیاری از جزئیات در تصاویر انجام خواهد شد.
  • طول زمان ضبط: هر قدر فیلم ضبط شده ما طولانی تر باشد به همان میزان به ظرفیت بیشتری برای ضبط آن نیاز خواهیم داشت. از طریق روش هایی مانند مکانیزم تشخیص حرکت یا Motion Detector می توان زمان ضبط تصاویر را بدون از دست دادن قسمت های حساس و مورد نیاز به شدت کاهش داد.

برند هارد دوربین مداربسته
هارد دیسک ها دارای برندهای مختلفی هستند. اما معمولا از هارددیسک های برند Western Digital که یکی از شرکت های تولید کننده هارد دیسک در جهان است در دوربین مدار بسته استفاده می گردد. هارد دیسک های این برند از کیفیت بالایی برخوردار بوده و ماندگاری خوبی دارند. زیرا باید توجه نمود که با گذشت زمان و استفاده مکرر، از کیفیت عملکرد هارد کاسته می شود. لذا بهتر است از ابتدا در خرید آن دقت بیشتری به خرج دهید و هرگز از هارد های Refurbished یا تعمیر شده و مرجوعی به علت قیمت پایین تر استفاده ننمایید تا از صرف هزینه مجدد اجتناب گردد. هارد دیسک های شرکت WESTERN Digital در انواع مختلفی به بازار آمده اند که جدیدا با توجه به عملکرد آنها در رنگ های مختلف بنفش، سفید و ... عرضه می شوند. در ادامه به برخی از خصوصیات آنها می پردازیم:

* هارد دیسک با لیبل سفید(وسترن)

هارد دیسک های با لیبل سفید معمولا کیفیت خوبی داشته و بیشتر مناسب کامپیوتر های خانگی هستند. استفاده از آن در دوربین مدار بسته پیشنهاد نمی شود زیرا کامپیوتر های معمولی در روز نهایتا تا 8 ساعت روشن هستند اما دوربین مدار بسته کارکردی 24 ساعته دارند. در نتیجه این نوع از هارد پاسخگوی این حجم از تبادل اطلاعات و کارکرد را ندارند.



* هارد دیسک با لیبل بنفش(وسترن دیجیتال)

هارد های بنفش وسترن دیجیتال مختص کاربری Surveillance یا نظارتی هستند که به طور ویژه جهت استفاده در دستگاه ضبط دوربین مدار بسته ساخته شده اند. در ظرفیت های 1 تا 10 ترابایت رایج ترین در بازار محسوب می شود. هارد دوربین مداربسته وسترن دیجیتال قابلیت عملکرد 24 ساعته را بدون هیچگونه نقصی دارند.



* هارد دیسک با لیبل مشکی و قرمز (وسترن دیجیتال)

از دسته هارد دیسک های قدرتمند شرکت وسترن دیجیتال هستند که کاربری های گوناگونی داشته و در انواع کامپیوتر های خانگی تا سرورهای پیشرفته و همچنین سیستم های نظارتی مدار بسته کاربرد دارند.



* هارد دیسک با لیبل مشکی-سفید(SEAGATE)

همزمان با ارائه هارد دیسک لیبل بنفش توسط شرکت WESTERN DIGITAL، شرکت سیگیت مدل Surveillance را معرفی نمود که دارای لیبل های مشکی سفید است و کارکردی مشابه هارد های لیبل بنفش وسترن دیجیتال دارد.


هارد دوربین مدار بسته کجاست؟


حافظه یا هارد دوربین مدار بسته معمولاً در دستگاه ضبط قرار دارد. با این حال دوربین های مداربسته ای نیز وجود دارند که از حافظه SD پشتیبانی کنند. در اینصورت برای پاسخ به سوال حافظه دوربین مدار بسته کجاست باید بگویم در دوربین و دستگاه ضبط. به طور کلی ذخیره سازی اطلاعات در هارد دوربین مداربسته (هارددیسکی که در دستگاه ضبط نصب می شود)رایج تر و ایمن تر است. ایمنی از جهت سرقت، پاک شدن و یا از دست دادن تصاویر مهم هاردیسک ها امن تر از SD کارت ها هستند. SD کارت ها ظرفیت بسیار محدودی دارند و مدت زمان زیادی نمی توانید تصاویر را در آنها ذخیره کنید. در حالی که هارد دوربین مداربسته ظرفیت چند برابری دارد و با توجه به برخی تنظیمات سیستم مداربسته تا چندین ماه تصاویر را در آن ذخیره کنید.


چرا نباید از هارد کامپیوتر به عنوان هارد دوربین مدار بسته استفاده کرد؟

هاردی که برای کامپیوتر استفاده می شود برای دوربین مداربسته مناسب نیست. علت آن نوع عملکرد سیستم های نظارتی است این سیستم ها به صورت شبانه روزی در حال ثبت تصاویر هستند و هارد نیز باید در تمام مدت در حال خواندن و نوشتن باشد. هاردهای کامپیوتر قادر به این حجم از کار نیستند و در مدت زمان کوتاهی صدمه می بینند و خراب می شوند. خرید مجدد هارد و هزینه از دست دادن تصاویر ضبط شده قبلی خسارت هایی است که باید در نظر گرفته شود. در مقابل هارد دوربین مدار بسته برای این نوع عملکرد طراحی شده است و عمر مفید و بالایی در سیستم های نظارتی دارد.


مقالات مرتبط


لینک های مفید

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (11)
  • فریدون:

    با سلام خسته نباشید .دوست عزیز بنده عین همان عکسی که بالا گذاشتید هارد خریدم ولی dvrهارد و نمیشناسه .از چند نفر سوال کردم گفتند چون 003 classe میباشد ساپورت نمیکند بایستی 002 classeباشد الان هم که اومدم سایت شما دیدم که عکس هارد دیسکی که گذاشتید درست مشابه همان هاردیه که بنده خریدم .بالاخره نمیدونم مشکل چیه .لطفا در صورت امکان بنده رو راهنمایی کنیدوممنون

    ثبت شده در 1393/09/17
    • پاسخ علی شهدوست

      در صورت امکان مدل و برند دستگاه DVR را برای من ارسال کنید تا شما را راهنمایی کنم.

      ثبت شده در 1393/09/26
  • احمدرضا:

    سلام داداش ممنون از اطلاعات خوبت من یک دستگاه DVR هایکویژن گرفتم چهار کانال + هارد 1T سیگیت + 4هار دوربین واسه هر دوربین هم یک آداپتور گرفتم.. سوال بنده اینه کابل چی بگیرم ؟؟ یک کابل خوب معرفی کن هم رشته برق داشته باشه هم رسته برای دوربین خلاصه یک برند خوب معرفی کن ، عمری کار کنه

    ثبت شده در 1394/04/22
    • پاسخ علی

      از کابل ترکیبی rg59 تمام مس درجه یک استفاده کن که هم برق هم تصویر رو با هم انتقال میده همینطور افت کیفیت نمیده اگر جنس خوب بخرید

      ثبت شده در 1401/07/07
  • یوسف:

    سلام برادر من دوماه ونیمه که دوربین مداربسته مغازه ام رونصب کردم.الان میگه دیسک وجودنداره زنگ زدم به فروشنده اش تومرکز استاد میگه بایدفرمت اش کنی.لطفا راهنمایی ام کنید.مدل اش یا برتامه اش ازکجا نگاه کنم که بتونی راهنماییم کنید

    ثبت شده در 1394/05/11
  • یوسف:

    سلام برادر من دوماه ونیمه که دوربین مداربسته مغازه ام رونصب کردم.الان میگه دیسک وجودنداره زنگ زدم به فروشنده اش تومرکز استاد میگه بایدفرمت اش کنی.لطفا راهنمایی ام کنید.مدل اش یا برتامه اش ازکجا نگاه کنم که بتونی راهنماییم کنید

    ثبت شده در 1394/05/11
  • سجاد:

    سلام . خسته نباشی، میتونید در زمینه فروش دوربین مداربسته باهم همکاری کنیم؟

    ثبت شده در 1394/05/20
  • پرویز:

    باسلام،من یه مشکلی دارم،هارد دی وی ار من یک ترابایت هستش،چهارتادوربین ای اچ دی هم وصله،برای جلوگیری ازهدر رفتن فضای هارد،تنظیم ظبط کردن روتو حالت حرکت قراردادم،ولی هر ده روز یک بار خودبه خوداز این حالت خارج میشه ویکسره ظبط میکنه،باید فرمت کنم تادوباره مسه اول بشه،چیکارکنم؟؟باتشکر

    ثبت شده در 1394/10/07
  • رضا:

    سلام مرسی از اطلاعات دقیقتون هارد آبی رنگ همین شرکت هم مناسب برای دی وی ار هست؟

    ثبت شده در 1395/02/21
  • فريد:

    با سلام و تشكر از شما من يك دي وي ار البرتون اچ 264 دارم و دو تا هارد 8 ترابايت روش نصب كردم بعد از مدتي منبع تغذيش سوخت الان يكيشون رو كم كردم ميخواستم بپرسم راهي هست كه بتونم اون هارد رو اضافه كنيم و علاوه بر اون دو تا هارد 2 ترابايت هم دارم به دي وي ار اضافه كنم ممنون ميشم راهنمايي فرماييد

    ثبت شده در 1395/05/07
  • اکبر غلامی :

    حالت sleeping هارد در nvr به چه معنی است (باتشکر )

    ثبت شده در 1395/09/17
  • الله‌یاری:

    سلام و تشکر چطور می‌تونیم وارد قسمت "محاسبه میزان هارد مورد نیاز برای dvr" بشیم؟

    ثبت شده در 1395/09/28
  • رسول علی دوست:

    سلام به نظر بنده از هارد مخصوص ۷×۲۴ سیگیت سری سورویلنس یا اسکای هاوک استفاده کنید

    ثبت شده در 1395/10/05
 
نظر خود را ثبت کنید