تفاوت دوربین مداربسته HD و FULL HD

کیفیت پخش در سیستم های تصویری از اهمیت ویژه ای برخوردار است کیفیت تصویر HD و FULL HD از جمله اصطلاحات رایج تری هستند که حتما به گوشتان خورده است در این مقاله قصد داریم به تفاوت های میان این دو بپردازیم...

تفاوت-دوربین-مداربسته-HD-و-FULL-HD,,

نوع دوربین های مدار بسته به کار گرفته شده در هر جایی، وابسته به نوع آن مکان می باشد. هر کدام از دوربین های مداربسته از نظر رزولوشن متفاوت هستند که کیفیت HD و FULL HD رایج ترین و با کیفیت ترین آنهاست. در ادامه به مقایسه این دو کیفیت در دوربین های مدار بسته می پردازیم.



فرمت پخش HD در دوربین مدار بسته

High Defenition که به اختصار HD خوانده می شود از لحاظ لغوی به معنای کیفیت بالا می باشد. HD در واقع بیان کننده رزولوشن ۷۲۰*۱۲۸۰ پیکسل است که اصطلاحا به آن رزولوشن 720 نیز گفته می شود.


در مقیاس مگاپیکسلی رزولوشن 720 تقریبا برابر با 1 مگاپیکسل در نظر گرفته می شود. اعداد 720 و 1080 معرف رزولوشن های افقی هستند. در نتیجه، دوربین های HD با رزولوشن 720p می توانند تصاویری با کیفیت 1280×720 پیکسل ارائه کنند.



از لحاظ کارایی، کیفیت HD ، کیفیت قابل قبولی در دوربین های مداربسته محسوب می شود. در این دوربین ها امکان زوم کردن و مشاهده جزئیات سوژه ها به صورت جزئی امکان پذیر است.


البته همانطور که قبلا گفتیم؛ هر چه کیفیت تصاویر کمتر باشد فضای کمتری را هم اشغال می کند و به پهنای باند کمتری نیز نیاز دارد. این یکی از مهترین دلایلی است که استفاده از دوربین های HD را رایج کرده است.


فرمت های HD در اسکن های مختلف:


720p ( 720×1280 – 720 lines, progressive scanned 
1080i (1080×1920 – 1,080 lines, interlaced scanned 
1080i (1080×1920 – 1,080 lines, progressive scanned 

لازم به ذکر است که تعداد خطوط/پیکسل ها و نوع اسکن مهم است چرا که هر چه تعداد این خطوط/پیکسل ها بیشتر باشد تصویر با کیفیت تری خواهیم داشت. نوع اسکن ذکر شده نیز در واقع بیانگر تکنولوژی بکار رفته در چیپ تصویر است.



تفاوت فرمت HD و Megapixel

در حوزه مگاپیکسل می توان هر دوربین مداربسته ای را که دارای رزولوشنی بیش از یک میلیون پیکسل است، یک دوربین مگاپیکسل محسوب می کرد. با این حال فرمت HD نیز با کمی اختلاف می تواند زیر مجموعه ای از مگاپیکسل باشد.


در بازار سیستم های نظارت تصویری و مداربسته کمترین رزولوشن در محدوده مگاپیکسل، رزولوشن 1.3 مگاپیکسل است که مقدار آن برابر با 1280×1024 پیکسل (یا 1.3 میلیون پیکسل) می باشد. با پیشرفت تکنولوژی در حال حاضر نیز شاهد دوربین هایی با رزولوشن 10 مگاپیکسل در بازار هستیم.


با توجه به توضیحات گفته شده از لحاظ فنی دوربین مداربسته با کیفیت HD، جزء دوربین های مگاپیکسلی محسوب نمی گردد اما از لحاظ عرفی آن را جزو همین دسته می شناسند.




مزیت مهم

یکی از مزایای مهم دوربین مدار بسته HD این است که به راحتی می توان آن را جایگزین دوربین های آنالوگ قدیمی و تیوی لاینی نمود. چون این دوربین ها با سیستم های NTSC یا PAL کاملا سازگار هستند می توان بدون هیچ هزینه اضافی سیستم امنیتی خود را ارتقا بدهید.

دوربین مدار بسته Full HD

فرمت Full HD برابر با ۱۰۸۰x۱۹۲۰ پیکسل می باشد که تقریبا معادل با 2 مگاپیکسل است. طبیعتا دوربین مدار بسته Full HD دارای کیفیت تصویر بالاتری نسبت به دوربین HD می باشند.


از این رو؛ دوربین های Full HD برخلاف HD کیفیت بالاتری دارند و جزییات در آنها به راحتی قابل مشاهده است. اما به همان میزان نیز فضای بیشتری از هارد و پهنای باند را نیز اشغال می کند.




تفاوت دوربین مداربسته HD و Full HD


کیفیت تصویر

مهم ترین تفاوت میان دوربین های HD و FULL HD وضوح تصویر یا همان رزولوشنی است که در تصاویر آنها نمایان می شود. به همین دلیل پیشنهاد می شود برای مکان هایی که از نظر امنیتی حساسیت بالایی دارند از دوربین های FULL HD استفاده شود.



پهنای باند و فضای ذخیره سازی

همانطور که گفتیم در دوربین های مداربسته هر چه کیفیت تصاویر بالاتر باشد حجم آنها نیز بیشتر می شود. در نتیجه برای انتقال آنها به پهنای باند بیشتری نیاز است. بالطبع فضای بیشتری هم برای ذخیره سازی نیاز دارد.

محیط های مناسب برای استفاده از دوربین مدار بسته HD و FULL HD

هر دو مدل را می توان در محیط های داخلی و خارجی به کار برد. اما در محیط هایی که میزان نور آن پایین است بهتر است از مدل FULL HD استفاده کرد تا کیفیت تصاویر بهتر نمایش داده شود.



قیمت


کیفیت دوربین های FULL HD تقریبا 2 برابر کیفیت HD است، از طرفی FULL HD ها به دستگاه NVR قوی تری نیاز دارند. به همین دلیل دوربین های FULL HD نسبت به HD گرانتر هستند.

از سوی دیگر برای مشاهده تصاویر به همان کیفیت ضبط شده نیاز به مانیتورهای با کیفیت است که عامل دیگر افزایش هزینه ها است.




مطالب مرتبط:






Written by www.tticctv.com

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (0)
 
نظر خود را ثبت کنید