راهنمای خواندن کاتالوگ دوربین مداربسته

خواندن دقیق کاتالوگ های دوربین های مداربسته و درک اطلاعات موجود در آن یکی از قسمت های مهم انتخاب دوربین مداربسته مناسب است. در این مطلب شما با اصطلاحات رایج موجود این کاتالوگ ها آشنا خواهید شد.

کاتالوگ-دوربین-مداربسته,آموزش خواندن کاتالوگ دوربین مداربسته,کاتالوگ دوربین مداربسته هایک ویژن
خواندن دقیق و درک اصطلاحات و اطلاعات موجود در کاتالوگ یک دوربین مداربسته یکی از قسمت های مهم انتخاب دوربین مداربسته مناسب برای کاربری شماست. در این مطلب بیشتر با کاتالوگ های دوربین مداربسته و اصطلاحات موجود در آن آشنا خواهید شد.

نمونه کاتالوگ دوربین مداربسته آنالوگ

در نمونه کاتالوگ اول یکی از دوربین های آنالوگ هایک ویژن را با مدل DS-2CE16C2P-IT3 بررسی می کنیم. اطلاعات موجود در کاتالوگ را در پایین می بینیم:


(کاتالوگ دوربین این دوربین را از اینجا دانلود کنید.)

مشخصه توضیحات
"1/3 PICADIS Image Sensor
PAL/NTSC Signal System
1280x960 Effective Pixels
0.1Lux @ (F1.2,AGC ON),0 Lux with IR Min. Illumination
NTSC: 1/30 s to 1/30,000s // PAL: 1/25 s to 1/25,000s Shutter speed
(3.6mm (2.8mm,6mm,8mm,12mm,16mm optional Lens
M12 Lens Mount
IR cut filter with auto switch Day & Night
720TVL Horizontal Resolution
Internal synchronization Synchronization
(1Vp-p composite output (75 Ω/BNC Video Output
More than 62 dB S/N Ratio
Humidity 90% or less (non-condensing) / -40°C to 60°C Working Temperature/Humidity
12v DC Power Supply
Max. 5 W Power Consumption
IP66 Ingress Protection
40meters IR Range
94.6x83x210.8mm Dimensions
700g Weight

پس از مطالعه دقیق اطلاعات کاتالوگ آنها را تک به تک بررسی می کنیم:

  • Image Sensor: این خصوصیت به چیپ تصویر دوربین مداربسته اشاره می کند. در این مثال چیپ تصویر یک چیپ با اندازه یک سوم اینچی و از سری PICADIS است. (اطلاعات بیشتر در رابطه با چیپ تصویر را در مفاله چیپ تصویر دوربین مداربسته بخوانید.)
  • Signal System: همانطور که قبلا در مقاله دوربین مداربسته آنالوگ اشاره شد، دوربین های آنالوگ سیگنال را مطابق یکی از استانداردهای آنالوگ ارسال می کنند. 2 استاندارد بسیار رایج در این زمینه استاندارد PAL و NTSC هستند. این دوربین هردوی این استانداردها را پشتیبانی می کند. توجه داشته باشید که معمولا تمامی دوربین های آنالوگ از این دو استاندارد پشتیبانی می کنند و داشتن این اطلاعات ضرورت برای شما ندارد.
  • Effective Pixels: این مشخصه تعداد پیکسل های موجود و موثر بر روی چیپ تصویر شما را نشان می دهد. البته در دوربین های آنالوگ با توجه به ارسال اطلاعات از طریق استانداردهای آنالوگ رزولوشن دوربین شما از این مقدار کمتر خواهد بود.
  • Min. Illumination: این مشخصه یکی از مشخصه های بسیار مهم دوربین است که نشان می دهد حداقل میزان نور برای تشکیل تصویر در دوربین چقدر است (برای اطلاعات بیشتر در این رابطه مقاله دوربین مداربسته و نور را بخوانید). لوکس واحد اندازگیری میزان نور محیط است که برای این دوربین حداقل میزان آن 0.1 لوکس خواهد بود. پس از میزان لوکس از کد f1.2 استفاده شده کهدهنده میزان باز بودن دیافراگم دوربین در زمان ازمایش بوده است. این مشخصه همچنین بیشتر میزان باز شدن دیافراگم را نیز نمایش می دهد. در برخی دوربین ها نتایج ازمایش با دو عدد دیافراگم متفاوت نوشته می شود. در صورتی که دوربین f پایینی داشته باشد اما به نور زیادی نیز نیاز نداشته باشد تکنولوژی و حساسیت چیپ تصویر آن بیشتر است. عبارت 0Lux with IR یعنی دوربین پس از روشن شدن دید در شب مادون قرمز دوربین نیازی به نور نخواهد داشت.
  • Shutter speed: این خصوصیت به معنای سرعت شاتر دوربین است. هرچه سرعت شاتر دوربین بیشتر باشد تصاویر در حرکت کمتر تار خواهند بود. زمانی که نور ورودی دوربین کم می شود دوربین به صورت خودکار سرعت شاتر را کاهش می دهد تا به نور کمتری برای تشکیل تصویر نیاز باشد (میزان نور مورد نیاز و سرعت شاتر دوربین با هم رابطه مستقیم دارند) در این دوربین سرعت شاتر در حداقل نور (0.1 لوکس) برابر یک 25ام ثانیه و در بیشترین حالت برابر یک 25000 ثانیه در استاندارد PAL است.
  • Lens: این خصوصیت در رابطه با لنز دوربین و فاصله کانونی آن به شما اطلاعات می دهد. دوربین موجود دارای لنزی ثابت با فاصله کانونی 3.6میلیمتر است. البته همانطور که نوشته شده استفاده از لنزهای 2.8 تا 16 میلیمتر نیز به صورت اختیاری قابل انجام است.
  • Lens Mount: این خصوصیت در رابطه با پایه و شکل لنز صحبت می کند. در صورتی که نیاز به تعویض لنز دوربین داشته باشید حتما باید از لنزی با پایه مشابه استفاده کنید. در این دوربین پایه لنز دارای استاندارد M12 است.
  • Day & Night: این خصوصیت توانایی های دوربین در شرایط نوری متفاوت روز و شب را بررسی می کند. دوربین موجود دارای فیلتر IR CUT است و به صورت خودکار بین حالت روز و شب سوئیچ می کند.
  • Horizontal Resolution: این بخش روزولوشن اصلی دوربین را به تیوی لاین نشان می دهد. دوربین فعلی دارای روزولشن 720تیوی لاین است. (برای اطلاعات بیشتر ماقله تیوی لاین چیست را بخوانید.)
  • Synchronization: سینکرونیزیشن یا همزمان سازی یکی از خصوصیاتی است که در دوربین های آنالوگ مدرن کمتر در مورد آن صحبت می شود. در گذشته دور، پس از نصب دوربین های آنالوگ باید همه آنها را با هم همزمان می کردند تا امکان دیدن همه تصاویر در یک جا فراهم شود. امروز تقریبا تمامی دوربین های مداربسته آنالوگ انی کار به صورت داخلی انجام می شود و کاربر یا نصاب به هیچ عنوان با آن سروکار ندارد.
  • Video Output: این قسمت خصوصیات اهمی و ولتاژی سیگنال خروجی تصویر را بررسی می کند. تمامی دوربین های انالوگ دارای خروجی 1Vp-p هستند و شما معمولا در این رابطه به مشکل برنخواهید خورد. به همین دلیل شما می توانید هر دوربینی را هر دستگاه ضبط به آسانی وصل کرده و بدون مشکل تصویر را دریافت کنید.
  • S/N Ratio: نسبت S به N یکی دیگر از خصوصیات مهم دوربین های مداربسته است. این نسبت نشان می دهد که میزان نویز الکترونیکی (نویز دانه های ریز رنگی) در تصویر چقدر است. داشتن نسبت سیگنال به نویز بالا نشان دهنده کم بودن میزان نویز در تصویر است. دوربین هایی با نسبت سیگنال به نویز حداقل 50db تصویری کم نویز به شما می دهند. هرچه نور محیط کمتر باشد دوربین تصاویر را بیشتر تقویت می کند و نویز الکترونیکی هم بالا می رود برای همین این استاندارد حداقل این نسبت را نشان می دهد که به نور حداقل مورد نیاز دوربین اشاره دارد. یعنی در دوربین فعلی برای نور 0.1 لوکس ما نسبت سیگنال به نویزی برابر 62دسیبل داریم که استاندارد است.
  • Working Temperature/Humidity: این خصوصیت به دمای مجاز کار دوربین و میزان رطوبت اشاره دارد. برای این دوربین دمای مجاز کار بین 40- درجه تا 60 درجه سانتیگراد است. میزان رطوبت مجاز نیز 90% است که البته طبق اشاره در صورت عدم وجود میعان مایعات این میزان مجاز خواهد بود.
  • Power Supply: این خصوصیت ولتاژ کار دوربین را قید می کند. برای بیشتر دوربین های مداربسته ثابت ولتاژ کار 12ولت DC است.
  • Power Consumption: این خصوصیت به توان مصرفی دوربین اشاره می کند. برای این دوربین در بالاترین حالت توان مصرفی 5وات خواهد بود.
  • Ingress Protection: این حصوصیت به معنای حفاظت در برابر نفوذ از طریق استاندارد IP میزان حفاظت دوربین را در مقابل عوامل جوی نشان می دهد. (برای اطلاعات بیشتر مقاله استاندارد IP را مطالعه کنید.)
  • IR Range: این خصوصیت به برد پخش نور IR در دوربین اشاره می کند. توجه داشته باشید که این خصوصیت معمولا نشان دهنده برد نهایی پرتاب نور دوربین است و برد مفید آن معمولا حدود نصف این مقدار خواهد بود.
  • Dimensions: این خصوصیت به اندازه بدنه دوربین اشاره می کند.
  • Weight: این خصوصیت به وزن دوربین اشاره می کند.

لینک های مفید

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (5)
  • محمد:

    سلام داش علي دمت گرم استفاده کرديم.

    ثبت شده در 1393/09/30
  • امید :

    باتشکر. ممنون از نوشته هاتون.

    ثبت شده در 1393/10/13
  • نیما:

    سلام آقا زنده باد دمت گرم واقعاااااً تخصصی و کامل و جامع درووود

    ثبت شده در 1393/10/27
  • علی:

    بسیار عالی بود ممنونم

    ثبت شده در 1394/04/21
  • زهرا.ر:

    سلام در کاتالوگ NVR در قسمت ویدیو و اودیو نوشته شده: Two-way audio input: 1-ch, RCA (2.0 Vp-p, 1kΩ لطفا توضیح دهید که آیا از این طریق، امکان دریافت صدا از محیط بدون استفاده از دوربین دارای میکروفون، بلکه با میکروفون معمولی وجود دارد؟این صدا قابل رکورد هست یا خیر؟ منظور از two-way چیست؟

    ثبت شده در 1395/01/23
 
نظر خود را ثبت کنید