اموزش نصب دستگاه DVR (دی وی آر)

نصب دستگاه DVR کار سختی نیست. با دانستن تعدادی از جزئیات مرتبط با نصب دستگاه خواهید توانست به راحتی این کار را انجام دهید. در این مطلب به صورت قدم به قدم نصب دستگاه DVR را خواهید اموخت.

پشت_دستگاه_DVR,DVR,نمای پشت دستگاه DVR به همراه تمامی پورت ها و ورودی خروجی ها
پیش از شروع مراحل اموزش برای اطلاعات اولیه در رابطه با دستگاه DVR می توانید به مقالات زیر مراجعه کنید.

آشنایی با پورتهای دستگاه

حال نگاه کلی به دستگاه DVR خواهیم داشت. توجه داشته باشید که انواع مختلف دی وی آر تفاوت هایی را با هم دارند اما در صورت یادگیری یک بدل می توانید با کمی صرف زمان بقیه دی وی آرها را هم نصب کنید.

ورودی خروجی های پشت دستگاه:

  1. کانالهای ورودی تصویر: این کانال ها عموما به وسیله فیش مادگی BNC مجهز شده اند. تعداد ورودی های تصویر موجود پشت DVR مشخص کننده تعداد کانال DVR است. یعنی یک DVR چهار کانال 4 عدد ورودی تصویر در قسمت پشتی خواهد داشت. این ورودی ها از طریق کابل به خروجی تصویر دوربین وصل می شوند.
  2. کانالهای ورودی صدا: توجه داشته باشید که تمامی DVRها به ورودی صدا مجهز نیستند و در برخی موارد تعداد ورودی های صدا از ورودی های تصویر کمتر است. این ورودی ها ممکن است به فیش AV یا فیش BNC مجز باشند. این ورودی ها از طریق کابل به خروجی صدای میکروفن یا دوربین مدار بسته وصل می شوند.
  3. کانال خروجی تصویر آنالوگ: DVRهای امروزی معمولا بین دو تا سه خروجی تصویر دارند. کانال خروجی تصویر تنها خروجی انالوگ دستگاه است. این خروجی معمولا به سری مادگی BNC مجهز شده است. در صورتی که از تلویزیون برای دیدن تصاویر استفاده می کنید می توانید از طریق کابل تصویر این کانال را به ورودی انتن تلویزیون وصل کرده و تصاویر دوربین ها را ببینید.
  4. کانال خروجی Spot out: این کانال یک کانال خاص خروجی تصویر است. در تصویر خروجی این کانال شما نمی توانید منوهای دستگاه را ببنید و تنها تصاویر دوربین ها با توجه به تنظیم دستگاه به نمایش در می آید.
  5. کانال خروجی صدا: این کانال معمولا به فرم فیش AV در نظر گرفته می شود و از طریق کابل به بلندگو یا هدفون وصل می شود. از این طریق می توانید صدای ضبط شده یا در حال ضبط دستگاه را بشنوید.
  6. پورت USP: دستگاه های DVR معمولا بین دو تا سه پورت USB دارند. این پورت دو کاربرد اصلی دارد. اول برای اتصال موس دستگاه. و دوم برای اتصال حافظه حارجی فلش جهت بک آپ گیری از فیلم های موجود در دستگاه.
  7. خروجی تصویر و صدای HDMI: این خروجی نسل جدیدتر از خروجی دستگاه DVR است که میتواند روزولشن بالاتری را به نمایشگر منتقل کند. همچنین امکان انتقال صدا از طریق یک کابل را نیز برای شما فراهم خواهد کرد.
  8. پورت ورودی/خروجی LAN: رابط دستگاه DVR و شبکه کامپیوتری است. این پورت امکان اتصال دستگاه را به هر شبکه کامپیوتری برای شما محیا می کند. انتقال تصویر اینترنتی و اتصال دوربین به شبکه همگی از طریق این پورت صورت می گیرد. (برای اموزش انتقال تصویر به مطلب آموزش انتقال تصویر دوربین مداربسته مراجعه کنید)
  9. پورت خروجی تصویر VGA: دومین خروجی تصویر دستگاه DVR است. از ان برای اتصال دستگاه به مانیتور استفاده می شود. این خروجی رایجترین خروجی تصویری دستگاه است. معمولا در جعبه DVR یک کابل رابط VGA سه متری تعبیه شده که می توانید از آن برای اتصال دستگاه به مانیتور استفاده کنید.
  10. پورت ورودی/خروجی الارم: این پورت در دستگاه های مختلف شکلهای متفاوتی دارد. می تواند به فرم فیش یا پورت کام باشد. از طریق این پورت شما می توانید یک الارم خارجی را به دستگاه DVR اطلاع داده و یا در صورت بروز اتفاق از دستگاه DVR یک خروجی الارم دریافت کنید.
  11. ورودی برق: تغذیه دستگاه DVR است. معمولا تغذیه دستگاه دو حالت دارد. یا به صورت برق شهر در نظر گرفته می شود که در این صورت از فیش پاوری برای آن استفاده می شود یا به صورت برق 12 یا 24 ولتی در نظر گرفته می شود که در این صورت برای ان فیش اداپتوری در نظر گرفته می شود. توجه داشته باشید که برای تغذیه DVR حتما از اداپتور خود دستگاه استفاده کنید.
  12. خروجی ESATA: این خروجی امکان اتصال دستگاه به تجهیزات ضبط خارجی را به شما می دهد. در صورتی که تعداد هاردهای قابل نصب بر روی دستگاه کمتر از نیاز شما بود می توانید یک بانک ذخیره سازی را از طریق این پورت به دستگاه وصل کرده و زمان ضبط خود را شدت افزایش دهید.
  13. خروجی RS485 یا RS232: در DVRهای جدید عموما از خروجی RS485 استفاده می شود. این خروجی نوعی از خروجی کام است که برای کنترل دوربین های گردان یا زوم از ان استفاده میشود. این خروجی از دو قطب مثبت و منفی تشکیل شده که از طریق کابل به دوربین متصل شده و امکان حرکت دادن آن را به وجود می آورد.

طریقه نصب اولیه دستگاه DVR

نصب دستگاه DVR بسیار ساده است. کافیست به صورت زیر عمل کنید.

  1. پیش از نصب دستگاه پیچ های بدنه دستگاه را باز کنید. پس از باز کردن دستگاه، هارد دیسک را داخل دستگاه قرار دهید. بری نصب هارد دو فیش را باید به مادربرد DVR وصل کنید. یکی فیش SATA که از طریق کابل موجود در جعبه دستگاه به مادربرد وصل می شود و دیگری کابل برق هارد که یک پورت پهن است. توجه داشته باشید که هیچ یکی از پورت ها شبیه هم نیستند پس با خیال راحت می توانید انها را وصل کنید و نگرانی از اشتباه در این زمینه نداشته باشید. (برای اموزش مشروح نصب هارد این مطلب را بخوانید)
  2. پس از نصب کابلها به هارد باید هارد را کف دستگاه پیچ کنید. پیچ های این کار درون جعبه دستگاه است. حتما هر چهار پیچ را به خوبی ببندید چون لرزش هارد می تواند عمر ان را به شدت کاهش دهد.
  3. پیش از بستن درب دستگاه بهتر است همه چیز را یک بار تست کنید. کابل برق یا اداپتور DVR را وصل کنید. کابل نمایشگر را نیز به دستگاه و نمایشگر وصل کنید. (برای نصب دستگاه به مانیتور معمولا یک کابل VGA درجعبه DVR موجود است.)
  4. مانیتور و دستگاه DVR را روشن کنید. پس از مدتی صفحه دستگاه در نمایشگر دیده می شود. در اینجا شما باید تاریخ و زمان دستگاه تنظیم کنید. در برخی DVRها حتی هارد شناخته شده نیز به نمایش در می اید و با فرمت کردن ان ضبط شروع می شود.
  5. در صورتی که در ابتدا چیزی در مورد هارد نمایش داده نشد به منوی ضبط یا هارد دیسک مراجعه کنید. در صورتی که هارد را درست وصل کرده باشید و بدون اشکال باشد هارد شما دراین قسمت شناسایی شده است. هارد را فرمت کنید تا ضبط دستگاه فعال شود.
  6. پس از اطمینان از درست بودن عملکرد هارد می توانید درب دستگاه را ببندید. سپس دوربین ها را مرحله به مرحله به دستگاه وصل کنید و تصاویر انها را چک کنید.
  7. حال نوبت به تنظیم دستگاه DVR خواهد دسید. (برای اشنایی دقیق با نحوه تنظیم دستگاه و منوهای آن این مطلب را بخوانید)
  8. پس از انجام تنظیمات دستگاه اماده استفاده خواهد بود.


مقالات مرتبط


لینک های مفید

کیانوش_عسکری_نژاد,,کیانوش عسکری نژاد مدیر پروژه

کیانوش عسکری نژاد

رشد سریع استفاده از سیستم های مداربسته بزرگترین کاستی را در زمینه تخصصی بودن نصب و اجرای آن به وجود آورد. به عنوان یک مدیر پروژه با سابقه در امر اجرای و مشاوره سیستم های مداربسته، اموزش را اولین اولویت خود در این زمینه می بینم. در دسترس بودن اطلاعات استاندارد و قابل اطمینان در زمینه اجرا می توان به همه مجریان سیستم های حفاظتی برای تخصصی شدن حرفه انها کمک کند.
در صورتی که سوالی در زمینه اجرای سیستم های مداربسته داشتید می توانید آن را از طریق ایمیل Info@tti-cctv.com مطرح کنید. سعی خواهم کرد در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ دهم.

نظرات (14)
  • سعیدمحترمی :

    عالی بودش ممنونم کاش میتونستم تلفن شماروداشته باشم.من مهندس برق هستم اما دارم کارسیستم فشارضعیف انجام میدم کاش شماره شماروداشتم واسه مشاوره.ممنونم

    ثبت شده در 1393/08/13
  • داود:

    خوب بود دست شمادرد نکند اگر امکان دارد فیلمی در رابطه با نصب وراه اندازی dvr بگذارید ..................عالی بود

    ثبت شده در 1393/09/01
    • پاسخ ایمان

      تشکراز آموزش دقیق شما.سوالی داشتم.1 ..اگر رمز ورود به دیوی ار را فراموش کنیم چه باید کرد روش دیدن تصاویر داخل محیط کار برروی گوشی

      ثبت شده در 1394/04/16
    • پاسخ ایمان

      تشکراز آموزش دقیق شما.سوالی داشتم.1 ..اگر رمز ورود به دیوی ار را فراموش کنیم چه باید کرد روش دیدن تصاویر داخل محیط کار برروی گوشی

      ثبت شده در 1394/04/16
  • ابوالفضل یوسفی:

    سلام خوب بود استفاده کردیم ممنون

    ثبت شده در 1393/12/11
  • حسین:

    سلام با تشکر از سایت آموزنده شما من یک دستگاه دی وی ار 16 پورت سیماران دارم که یک مانیتور بهش متصل هست و از خروچ جی spotاستفاده کردم برای تلویزیون در جای دیگر .. مشکل این است که در خروجی مذکور فقط دوربینها را یکی یکی با فاصله زمانی قابل تنظیم میبینم و نمیتوانم 16 دوربین را کنار هم ببینم البته قابل ذکر است که در تنظیمات spot حالت 1×1 بالای صفحه هست ولی فعال نیست که بتوانم تغییرش دهم .، لطفا راهنمایی کنید مشکل کجاست ؟ امکان دارد در این دستگاه در خردجی اس پوت فقط حالت 1×1تعبیه شده باشد ؟ ممنون

    ثبت شده در 1394/06/23
  • معین:

    سلام ،ممنون از شما بخاطر سایت خوبتون ،چطوری میتونم پسورد dvrکه فراموش کردم ریست کنم هزینه اش پرداخت میکنم اگه روشتون روی dvrها جواب بده

    ثبت شده در 1394/08/28
  • علی:

    سلام به سوال داشتم علت صدای بوق از dvr باتوجه به اینکه همه سیم درست نصب شده و تصویر هم در مانیتور دیده میشود چیست باتشکر

    ثبت شده در 1394/11/19
  • sedaghat:

    با سلام هارد چک کنید

    ثبت شده در 1394/12/03
  • قاسم زاده:

    سلام هارد داخل DVRپر شده بود بیرون آوردمش فرمت کردم دیگه نمیشناسش؟ باید چیکار کنم؟

    ثبت شده در 1394/12/25
    • پاسخ رها

      با سلام و خسته نباشید سوالی داشتم درباره dvr ، من قبلا برای دوربین های مداربسته از مخابرات اینترنت میگرفتم که متاسفانه راضی نبودم و جابجا کردم حالا از شرکت ای تعرفه را میگیرم ، دچار مشکل شدم که حجم خیلی زیادی در شبانه روز مصرف میکنه در صورتی که ما ۴ ساعت به دوربین ها نگاه نمیکنیم ، شرکت میگه dvr ویروسی شده یا باید عوض کنید . لطفا راهنمایی میکنید که باید چه کرد؟ بت تشکر

      ثبت شده در 1396/03/26
  • محمد:

    سلام ودرود....دستگاه قدیمی انالوگ زد ویو داشتم میخواستم بدونم چزور باید ازش بک اپ گرفت وبقیه کاراشو چطور فارسی پیدا کنم

    ثبت شده در 1395/01/24
  • jores:

    ok mr30 kheyli khub bud

    ثبت شده در 1395/03/18
  • شهاب:

    با سلام.قبلا یک دوربین به دیویار من نصب بود و بعدا خودم روربین دوم را به دیویار نصب کردم ،کار میکند ولی ضبط نمیکند چکار باید بکنم

    ثبت شده در 1395/06/31
  • sam:

    سلام وقت بخیر من دو دستگاه dvr دارم یکی 8 و یکی 16 کاناله و الان روی سیستم کامپیوتر با نرم افزار تصویر دارم اما برای انتقال تصویر بروی تلویزیون مشکل دارم . یک کابل hdmi از یکی از dvr ها کشیدم به تلویزیون حدود 40 متر طول کابل است دو تا کابل 20 متر که با رابط به هم متصل است تنظیمات dvr رو تنظیم کردم برای خروجی با کابل hdmi اما متاسفانه تصویر روی تلویزیون ندارم . گفتم شاید طول کابل زیاد است یا رابط مشکل دارد آمدم با لپ تاپ و یک کابل کوچکتر امتحان کردم اما خروجی به لپ تاپ هم نداشت با کابل vga تصویر روی مانیتور نشان میدهد اما با کابل hdmi خیر .ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    ثبت شده در 1395/10/28
  • Saeed:

    خسته نباشید.سایتتون عالیه...من یه مشکلی دارم یک مانیتور قدیمی دارم با کابل خودش که ازش بیرون اومده وصلش میکنم به دستگاه مداربسته چراغ مانیتور سبز میشه..هیچ تصویری نمیاد چند تا چراغ جلوی مانیتور واسه رنگ.و نور...همه شروع.میکنه به چشمک زدن..مانیتور و.دستگاه جدا تست کردم سالمن..اقا مشکل چیه.

    ثبت شده در 1395/12/06
  • علی رضا بهری:

    سلام دستگاه دی وی ار موس را نمی خواند

    ثبت شده در 1396/04/13
 
نظر خود را ثبت کنید