Wide dynamic Range) WDR) چیست؟

اختلاف سطح نور در محیطهای مختلف یکی از مشکلات اصلی دوربین ها است. این مشکل زمانی ایجاد می شود که یک منبع نور قوی (مانند نور خورشید) در یک محیط نسبتا تاریک وجود دارد. وجود منبع نور باعث خواهد شد دیافراگم دوربین بسته شود و قسمت های کم نور تر به صورت کاملا تاریک به نمایش در خواهند امد. مکانیزم WDR برای رفع این مشکل به وجود امده است. در این مطلب با این مکانیزم بیشتر اشنا می شوید.

WDR-چیست,,

اصلاح WDR مخفف عبارت Wide Dynamic Range (بازه دینامیکی بالا) است. در این مطلب بیشتر در رابطه با این اصطلاح صحبت خواهیم کرد.



Dynamic Range یا دامنه دینامیکی به چه معناست؟

دامنه داینامیک به میزان توانایی دوربین در دریافت تصاویر در بازه های نوری متفاوت اطلاق می شود. هرچه این دامنه بیشتر باشد دوربین توانایی بیشتری در دیدن اختلاف نور محیط دارد. برای اغلب دوربین های معمولی این بازه حدود 50db است، و البته چشم انسان معمولا حدود 100db دامنه دینامیکی دارد.



WDR چیست؟

WDR یا دامنه دینامیکی بالا در مورد دوربین هایی مورد استفاده قرار می گیرد که بازه دینامیکی بیشتری نسبت به دوربین های عادی دارند. اختلاف سطح نور در محیط های مختلف یکی از مشکلات اصلی دوربین ها است. این مشکل زمانی ایجاد می شود که یک منبع نور قوی (مانند نور خورشید) در یک محیط نسبتا تاریک وجود دارد. وجود منبع نور باعث خواهد شد دیافراگم دوربین بسته شود و قسمت های کم نور تر به صورت کاملا تاریک به نمایش در بیایند. برای رفع این مشکل از دو مکانیزم مختلف BLC و WDR استفاده می شود. در مکانیزم WDR دوربین به دو چیپ CCD سرعت بالا و سرعت پایین مجهز شده است. در ابتدا CCD سرعت پایین (با مدت زمان نوردهی زیاد) و سپس CCD سرعت بالا (با مدت زمان نوردهی کم) تصویر را پیمایش می کنند. پس از آن دو تصویر بدست آمده از این دو حسگر با هم ترکیب می شوند و تصویر نهایی را تولید می کنند که نور مناسبی هم در نقاط هم نور و هم در نقاط پر نور دارد.

معایب قابلیت WDR

استفاده از مکانیزم WDR تا حد زیادی مشکل اختلاف سطح نور (ضد نور) را حل می کند اما عیب هایی نیز دارد. مانند:

  • نویز موجود در قسمت های مختلف تصویر ممکن است متفاوت باشد. مخصوصا در قسمت های تیره تصویر معمولا نویز بیشتر است.
  • ممکن است سطح روشنایی قسمت هایی که بین دو سطح با روشنایی مختلف قرار دارند متفاوت باشد.
  • ممکن است زنده بودن رنگ ها به شدت کاهش یابد.


تفاوت BLC ،WDR و HLC در دوربین مدار بسته


BLC : در مکان هایی که نور زیاد از دریچه های همانند درب ورودی یا پنجره به داخل می تابد تصویر سوژه ها به دلیل این نور زیاد تیره و سیاه می افتد. به دلیل نور زیاد در پشت سوژه دوربین مداربسته قادر به ارائه تصویر با کیفیت نبوده و جزئیات تصویر از بین می رود. قابلیت BLC (Back Light Compensation) در دوربین مداربسته مانع از تیره شدن تصاویر در چنین شرایطی می شود. به این ترتیب که دیافراگم دوربین بازتر شده و نور پس زمینه کمتر می شود. با این حال ، توجه داشته باشید که استفاده از BLC باعث می شود مناطق پرنور در پشت تصویر تقریبا سفید و ناواضح باشند و بهرحال تصویر از تعادل مناسب نوری برخوردار نخواهد بود.

HLC :در هنگام شب یا در مناطق تاریک، منابع نوری قوی مانند نور چراغ خودروها یا روشنایی های نصب شده در خیابان می توانند از وضوح تصاویر بکاهند. قابلیت HLC(Highlight Compensation) به طور خودکار منابع نور قوی را تشخیص داده و میزان نور آنها را در تصویر کاهش می دهد ، به این ترتیب وضوح تصویر کاهش می یابد. یک کاربرد مفید این قابلیت جلوگیری از تأثیر چراغهای اتومبیل در شب و امکان مشاهده بدون مانع پلاک آنها است.

DWDR چیست؟

قابلیت دیگری در دوربین مداربسته با نام DWDR وجود دارد که مخفف عبارت Digital Wide Dynamic Range است. DWDR شکل دیجیتالی قابلیت WDR است. در این روش، تصاویر با استفاده از نرم افزار پردازش می شوند در حالی که در قابلیت WDR بالنس نور در تصویر به کمک دو چیپ پردازنده انجام می شود. DWDR تاثیر ناچیزی در کیفیت تصویر دارد و به هیچ وجه قابل مقایسه با WDR نیست.




مقالات مرتبط


لینک های مفید

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (2)
  • رامین مالکی:

    سلام مطالب شما فوق العاده جامع و کامل است.ممنون از این که این اطلاعات را در اختیار عموم قرار میدهید. من از همکارهای شما هستم و دوست دارم بیشتر با کارهاتون و فعالیتتون اشنا بشم

    ثبت شده در 1393/09/25
  • tavakoli:

    سلام. عالی بود. میشه بگید منبع مطالعه تون کجاست؟اگه میشه سایت یا کتاب خوب معرفی کنید بهمون.

    ثبت شده در 1395/10/01
 
نظر خود را ثبت کنید