دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟

دوربین مداربسته شبکه (IP CCTV) یک تجهیز الکترونیکی است که برای دریافت تصاویر و تبدیل آنها به اطلاعات دیجتال از آن استفاده میشود. این کار در دوربین های مداربسته شبکه به وسیله حسگر الکترونیکی دوربین یا Imaging Sensor صورت می گیرد. این حسگر میتواند یکی از انواع CCD یا CMOS باشد. در این مطلب بیشتر با این نوع از دوربین های مداربسته اشنا خواهیم شد.

پشت_دوربین_شبکه,دوربین مداربسته شبکه,سیستم مداربسته شبکه,نمای پشت دوربین مداربسته شبکه
دوربین مداربسته شبکه (IP CCTV) یک دستگاه الکترونیکی است که برای دریافت تصاویر و تبدیل آنها به اطلاعات دیجتال از آن استفاده میشود. این کار در دوربین های مداربسته شبکه به وسیله حسگر الکترونیکی دوربین یا Imaging Sensor صورت می گیرد. این حسگر میتواند یکی از انواع CCD یا CMOS باشد.
دوربین های شبکه را میتوان نسل جدید دوربین های مداربسته دانست. استفاده از این دوربین ها هر روزه در حال افزایش است و رفته رفته جای دوربین های نسل قبلی خود (دوربین های انالوگ) را میگیرند.

ساختار

دوربین های مداربسته شبکه در واقع نوعی کامپیوتر کوچک نیز محسوب می شوند. این دوربین ها پس از دریافت اطلاعات تصاویر از حسگر آنها را به اطلاعات دیجیتال تبدیل کرده و مطابق پروتکل های شبکه به شبکه می فرستند. وجود قسمت های تبدیل کننده در این دوربین ها باعث افزایش پیچیدگی و هزینه های انها شده است.


هر شرکت تولید کننده سیستم های مداربسته شبکه پروتکلی مختص به خود را برای دوربین های تولید شده استفاده می کند. این کار موجب می شود شما در یک سیستم مداربسته شبکه نتوانید از چند دوربین متفاوت برای یک سیستم یکپارچه استفاده کنید. تنها راه استفاده از دوربین ها به این صورت تطابق آنها با پروتکل Onvif است.


کیفیت تصویر

بزرگترین مزیت دوربین های شبکه محدود نبود کیفیت تصویر آنهاست. درحال حاضر دوربین های با کیفیت بین 1.3 تا 5 مگا پیکسل به صورت گسترده مورد استفاده قرار میگیرند. کیفیت تصویر بالاتر از 5 مگا پیکسل تنها در دوربین های تخصصی و در برندهایی خاص قابل دسترسی خواهد بود.


تغذیه

دوربین های شبکه را میتوان از دو طریق تغذیه کرد.

  • تغذیه از طریق منبع تغذیه یا اداپتور
  • تغذیه از طریق کابل شبکه یا به صورت POE

در صورت تغذیه POE شما دیگر نیازی به نصب اداپتور در کنار دوربین نخواهید داشت و تمامی هزینه و پیچیدگی های کابل کشی تغذیه حذف می شود. البته باید توجه داشت که تمامی سوئیچ های مورد استفاده در زیر ساخت شبکه باید از نوع POE استفاده شوند که معمولا به مراتب از کابل کشی پرهزینه ترند.


نرم افزار

از دیگر قابلیت های بسیار مهم دوربین های مداربسته شبکه دسترسی به نرم افزارهای پیشرفته شبکه است. این نرم افزارها میتوانند قابلیت های بی شماری را برای کاربر ایجاد کنند و بسیاری از نیازهای امنیتی و نظارتی مشتریان را به صورت کامل براورده کنند.

دوربین مداربسته تحت شبکه چطور نصب می شود؟

(به مقاله تخصصی در این رابطه با عنوان آموزش نصب دوربین مداربسته تحت شبکه مراجعه کنید.)

نصب دوربین مداربسته تحت شبکه تفاوت های زیادی با دوربین های آنالوگ دارد و نیاز به درگیر شدن با پیچیدگی های شبکه های رایانه ای دارد. با این حال به علت انعطاف پذیری زیاد این سیستم در بسیاری موارد از سیستم مداربسته تحت شبکه استفاده می شود.



لینک های مفید

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (10)
  • معین:

    از اطلاعات فوق العادتون ممنون

    ثبت شده در 1394/05/06
    • پاسخ امیدی

      با سلام تشکر بابت مطالب خوب و مفیدتون .موفق باشید.

      ثبت شده در 1395/11/28
  • محمد:

    پسر عالیه.. خسته نباشید..

    ثبت شده در 1394/05/29
  • امیر:

    سلام من یه بازاریاب دوربین مدار بسته ام لطفا درباره امکانات دوربین IP قیمتش توضیح دهید

    ثبت شده در 1394/06/10
  • ابراهیم:

    تشکر از شما که این مطالب را در دسترس قرار دادید

    ثبت شده در 1394/06/13
    • پاسخ آرمان عباسی

      جناب شهدوست سلام وعرض ادب بسیارممنون بابت توضیحات وراهنمایی های شما بازم اگه میشه منت بزارید ازاین مطالب بزارید

      ثبت شده در 1395/04/26
    • پاسخ حمید عبدی

      با سلام وتشکر از جناب مهندس شاهدوست عزیز اگه ممکنه هزینه یک سیستم بی سیم که من بتوانم از فاصله چندین کیلومتری کارگاهم را زیر نظر داشته باشم برام بفمایید با تشکر عبدی

      ثبت شده در 1395/10/27
  • ta:

    بسیار ممنون بابت اطلاعات فوق العاده خوبتون

    ثبت شده در 1394/06/20
  • نگین صنعت بوکان:

    مطالب مفیدی گذاشتید ممنون.اگر ممکن است مطالب تخصصی تری هم کار بشه عالی میشه. صوفی قاضی

    ثبت شده در 1394/06/26
  • آرش حق نژاد :

    از اطلاعاتی که در اختیار دوستان قرار میدهید سپاسگزارم

    ثبت شده در 1394/08/16
  • امین شمس الهی:

    از مطالب مفیدتون سپاسگزارم.

    ثبت شده در 1394/08/23
  • مهدی ملایی:

    ازمطالب ارزنده ممنونم

    ثبت شده در 1395/06/31
    • پاسخ پرویز عزیزپور

      من از فاصله دور میخواهم دخترم را که تنهاست با اطلاع خودش ،تحت نظارت داشته باشم از چه دورلینی میتوانم استفاده کنم .وقیمتش چند است .فاصله دو خانه حدود سه تا چهار کیلومتر است .m

      ثبت شده در 1396/03/07
  • رضویان:

    با سلام در ابتدا سپاسگذار از مطالب سودمندتون، من برای مواقعی که داخل مغازه نیستم برای نظارت روی کار فروشندم دنبال دوربینی هستم که با گوشیم بتونم هر لحظه که خواستم پیگیر باشم لطفا راهنمایی بفرمایید ،در صورتی که بخوام ضخیره هم بشه چه مبلغی اضافه میشه سپاسگذار.

    ثبت شده در 1396/01/27
 
نظر خود را ثبت کنید