دوربین مداربسته ضد انفجار و مزایای آن

دوربین مداربسته ضد انفجار دوربینی است که می تواند در یک محیط خطرناک که به صورت بالقوه خطر انفجار هر لحظه در آن وجود دارد استفاده شود. این دوربین ها...

دوربین-مداربسته-ضد-انفجار-و-مزایای-آن,,
دوربین های مداربسته ضدانفجار در واقع نوعی از سیستم های مداربسته هستند که برای مکان های پرخطر استفاده می شوند. یک دوربین مداربسته معمولی در مکان هایی همچون معادن، ایستگاه های نفت و گاز، انرژی هسته ای و ... برای اهداف نظارتی کافی نخواهد بود. از این رو چنین صنایعی، همواره نیاز به تکنولوژی های پیشرفته برای نظارت و رسیدگی به چالش های می باشد. در ادامه می خوانیم:

• معرفی دوربین مدار بسته ضد انفجار


• کاربرد دوربین های ضدانفجار


• نحوه عملکرد دوربین ضدانفجار


• استانداردهای لازم


• مشخصات




معرفی دوربین مداربسته ضد انفجار


دوربین مداربسته ضد انفجار دوربینی است که می توان در هر محیطی نصب کرد اما بیشتر در محیط های خطرناک که به صورت بالقوه خطر انفجار هر لحظه در آن وجود دارد استفاده می شود.


جنس بدنه این دوربین ها از فولاد قوی و ضدرنگ است تا در برابر انفجار از آیب های احتمالی در امان باشد.


این دوربین ها در برابر پرتوهای خطرناک ماوراء بنفش، بخار نمک و آلودگی هوا بسیار مقاومت فوق العاده ای دارند. همچنین برای مقاومت بیشتر بدنه فولادی این دوربین ها، الکترواندود شده است.


محصولاتی مختلفی از این سری از دوربین ها تولید شده است که دارای قابلیت های مختلفی هستند. برخی از این دوربین ها قسمت های گرم کننده و برف پاک کن دارند. همچنین برخی دارای قابلیت موقعیت یابی، عکس برداری به صورت نوری یا حرارتی می باشند.


بنابراین، طراحی این دوربین ها به نحوی است که در هنگام وقوع انفجار سالم می مانند و تصاویرشان از دست نمی رود.



کاربرد دوربین های ضدانفجار


دوربین های ضدانفجار در مشاغلی همچون تانکرهای نفت و گاز، کارخانه های تولید مواد شیمیایی، مکان های سوخت گیری هواپیماها، معادن زغال سنگ و یا پالایشگاه های نفت، تاسیسات تصفیه فاضلاب و... استفاده می شوند.


در این محیط ها اغلب گازهای قابل اشتعالی مانند استون، پروپان، متان، هیدروژن و یا گرد و غبار زغال سنگ موجود است.



نحوه عملکرد


هنگامی که یک دستگاه های برقی و الکترونیکی را روشن می کنید در ابتدا یک جرقه های کوچکی تولید می شوند. به عنوان مثال، یک کلید برق روشنایی خانگی ممکن است در هنگام روشن شدن، یک جرقه قابل رویت کوچک و بی ضرر را منتشر کند.


حال در یک فضای معمولی مانند خانه، این جرقه هیچ مشکلی ایجاد نمی کند، اما چنانچه در محیطی تولید شود که مواد اشتعال زا و حساس مانند گاز، مواد شیمیایی، اکسیژن و ... به میزان زیاد موجود هستند ممکن است انفجار رخ دهد.


در واقع دوربین مداربسته ضد انفجار بیش از آنکه در برابر انفجار مقاوم باشند از وقوع آن جلوگیری می کنند. این دوربین ها در محیط هایی با شرایط سخت مانند توربین های گاز یا بخار، سایت های پردازش مواد شیمیایی و پالایشگاه های پتروشیمی دوام می آورند.

استاندارد های لازم


لازم به ذکر است که دوربین مداربسته ضد انفجار باید دارای استانداردهایی همچون ATEX یا IECEx باشد.

IECEx یک استاندارد بین المللی است، در حالی که دستورالعمل یا استاندارد ATEX برای محافظت از کارگران از خطرات انفجاری و ایجاد استانداردهای جامع برای تجهیزات موجود در اتحادیه اروپا است. این استانداردها نوع محیط و سطح مقاوت تجهیزات را مشخص می کنند. استاندارد UL نیز مربوط به تجهیزات موجود در ایالات متحده است.



مشخصات


دوربین های مداربسته ضدانفجار دارای انواع و مدل های مختلفی هستند. اما تمامی آنها دارای مشخصات استاندارد زیر می باشند:



قابل اعتماد و مستحکم


دوربین های ضد انفجار با محفظه های بسیار قدرتمندی تجهیز شده اند. حتی در محیط های کاری خطرناک و شرایط آب و هوایی بسیار بد نیز می توانید به صورت پیوسته محل مورد نظر را نظارت کنید.



سیستم یکپارچه برای نظارت 24 ساعته


این دوربین ها به راحتی با سایر تجهیزات مانیتورینگ از راه دور مانند موبایل، تبلت و ... ادغام می شوند.

به این ترتیب، شما می توانید به طور مداوم فعالیت های روزانه محل کار خود را، در هر جایی که هستید نظارت کنید. تصاویر ضبط شده در این محیط ها می تواند به کاهش سطح خطر کمک کنند.



وضوح تصویر بالا

تصور کنید که دوربین مداربسته ای نصب کرده اید که تصاویر دانه یا تار شده را ارسال می کند و یا در تاریکی تصاویر قابل رویتی ارائه نمی کند. اما در مورد دوربین های مدار بسته ضد انفجار ویژگی هایی مانند وضوح عالی، تشخیص رنگ ها و کیفیت تصویر فوق العاده (حتی در نرخ فریم بالا)، فوکوس اتوماتیک، زوم اپتیکال موتورایز و حساسیت به روشنایی(LUX) بالایی وجود دارد( های دارک فایتر هایک ویژن).

بنابراین، آنها می توانند مسافت های طولانی را پوشش دهند و تصاویر با جزئیات زیادی را در نور کم ارائه دهند.



ویژگی های هوشمند

بسیاری از دوربین های مداربسته ضد انفجار مدرن برای داشتن حداکثر ایمنی، مجهز به ویژگی های هوشمندی مانند تشخیص عبور از خط، تشخیص حرکت و یا تشخیص آلارم کاذب هستند.

با استفاده از این ویژگی های تجزیه و تحلیلی، این دوربین ها قادر به تشخیص رخدادهای مختلف هستند و به طور خودکار با اقدامات خاص مانند ارسال آلارم پاسخ های لازم را می دهند.



تضمین ایمنی داده ها

دوربین های ضدانفجار در زمانی که یک انفجار یا آتش سوزی رخ می دهد کارایی بالایی دارند. تصاویر ارسالی این دوربین ها در هنگام انفجار می تواند در یافتن علت دقیق حادثه بسیار کمک کننده باشند.


این تصاویر همچنین می توانند برای آموزش، تجزیه و تحلیل دقیق و یا برای حل مسائل حقوقی مفید باشند.



دسترسی از راه دور


هنگامی که یک دوربین ضد انفجار را در سیستم نظارت تصویری خود تعبیه می کنید می توانید از راه دور بر آن کنترل داشته باشید.


مزیت این کار این است که نظارت از راه دور بر یک منطقه خطرناک ایمنی بالاتری دارد.




مطالب مرتبط



Written by www.tticctv.com

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (0)
 
نظر خود را ثبت کنید