آشنایی با دوربین های مداربسته پلاک خوان سری ANPR

قابلیت شمارش یا تشخیص خودکار سوژه یا (Automatic Number Plate Recognition) در بسیاری از دوربین های مداربسته وجود دارد. و به عنوان ...

آشنایی-با-دوربین-های-مداربسته-پلاک-خوان-سری-ANPR,,

قابلیت شمارش یا تشخیص خودکار سوژه یا (Automatic Number Plate Recognition) در بسیاری از دوربین های مداربسته وجود دارد. و به عنوان یک تکنولوژی کارآمد و متحول کننده در صنعت سیستم های نظارتی و امنیتی محسوب می گردد.


یک از شرکت های تولیدکننده این دوربین ها شرکت هایک ویژن است. با استفاده از تکنولوژی بکاررفته در این نوع از دوربین ها در کنار نرم افزار مدیریت تصاویر iVMS-5200 بسیاری از مشکلات ترافیکی، مدیریت مکان کسب و کار، پارکینگ های بزرگ و ... برطرف می گردد.

دوربین های ANPR دوربین های مداربسته ای هستند که می توانند به طور اتوماتیک بر رخداد های ترافیکی نظارت داشته باشند. از جمله کاربرد های مهم آن این است که می توانند پلاک انواع وسایل نقلیه را خوانده یا تشخیص دهند.


این دوربین ها قادرند پلاک خودرو ها را در بین لاین های مختلف تشخیص دهند. همچنین از جمله ویژگی های مهم آنها امکان تشخیص پلاک خودروها در شرایط آب و هوایی بد یا نور نامساعد است. دوربین های ANPR توانایی شناسایی و تشخیص پلاک خودرو را از طریق سیستم تجزیه و تحلیل خود داشته و در 4 سری طبقه بندی می گردند. اطلاعات پس از ثبت توسط دوربین ها به مرکز مدیریت هوشمند سیستم یا دستگاه ضبط NVR (مجهز به نرم افزار iVMS-5200 ) ارسال می گردند.

ویژگی های اساسی دوربین های ANPR

  • هر دوربین ANPR می تواند سطح جاده ها یا خیابان ها را تا دو لاین پوشش دهد
  • در این دوربین ها امکان ذخیره اطلاعات و ارائه فهرستی از وسایل نقلیه عبوری متخلف وجود دارد
  • دوربین می تواند به خوبی وضعیت جاده را بررسی کرده و موانع فیزیکی را تشخیص دهد
  • این دوربین ها مجهز به لنزهای موتوردار هستند که امکان زوم کردن از راه دور را فرآهم می کنند

نحوه عملکرد

نحوه عملکرد یک دوربین ANPR اینگونه است که با عبور یک وسیله نقلیه از مقابل یک دوربین ANPR، شماره پلاک آن توسط دوربین تشخیص داده می شود و سپسص با مراجعه به دیتای موجوددر نرم افزار که از پیش در حافظه دوربین قرار داده شده سوابق آن به سرعت مورد بررسی قرار می گیرد. پس از آن چنانچه تخلفی صورت گرفته باشد افسر پلیس بنابر مورد پیش آمده می تواند وسیله نقلیه را متوقف نموده، و پس از بررسی شواهد مربوطه فرد را جریمه نماید. دیتای به دست آمده شامل تمامی تصاویر ثبت شده از وسایل نقلیه عبوری است که در دستگاه ضبط ذخیره می گردد. این اطلاعات همچنین شامل تمامی خودروهای عبوری از مقابل دوربین مداربسته می شود که شاید تخلفی هم نداشته باشند اما برای بررسی های بیشتر اطلاعات آن ها مورد نیاز خواهد بود.

کاربردها

در ابتدا باید خاطر نشان سازیم که تنها در صورتی که تنظیمات دوربین بخوبی انجام گیرد، می توان انتظار بازده بسیار بالا و ایده آلی را از آن داشت. از دیگر عوامل موثر بر عملکرد صحیح این دوربین ها می توان به نوع لنزها،روشنایی محیط، زاویه دید و … اشاره نمود. چنانچه نقصی در هر کدام از موارد بالا وجود داشته باشد می تواند منجر به کاهش بازده عملکردی دوربین شود. استفاده از دوربین های مداربسته ANPR می تواند به عنوان راهکاری موثر با کارایی بسیار بالا محسوب گردد. از جمله کاربردهای آن می توان به :
  • تشخیص و شناسایی پلاک خودروها با قابلیت تعیین زمان ورود به محدوده، شماره پلاک، مدل و رنگ وسیله نقلیه
  • مدیریت اطلاعات به دست آمده از وسیله نقلیه شامل مقایسه خودکار، فیلتر لیست سیاه، سیستم هشدار (Alarm)
  • جستجوی هوشمند در بین تصاویر
  • امکان بک آپ گیری از اطلاعات
  • امکان برنامه ریزی تاریخ و زمان برای ورود وسایل به پارکینگ های مجاز
  • امکان برنامه ریزی تاریخ و زمان برای ورود وسایل به مکان هایی با محدودیت زمانی تردد
  • تشخیص بسیاری از جرائم و تخلفات از جمله سرقت خودور، یا آسیب رساندن به آن
  • ضبط درگیری های بوجود آمده ناشی از تصادفات
1034-دوربینANPR,,

نکته 1: لازم به ذکر است که سیستم تشخیص پلاک را می توان به نحوی تنظیم کرد که بتواند حتی در سرعت های بالا نیز قادر به تشخیص پلاک خودرو ها باشد.
نکته 2: تصاویری دریافت شده از پلاک و سایر مشخصات وسیله نقلیه را می توان به صورت زنده از طریق یک کابل مشاهده نمود و یا به صورت بی سیم به پایگاه داده های محلی منتقل و سپس مشاهده نمود.

نحوه عملکرد دوربین های ANPR هایک ویژن

1. سهولت در نصب
یکی از ویژگی های دوربین های ANPR این است که می توان آنها را بر روی زیر ساخت های مختلفی نصب نمود. این زیرساخت می تواند میله یا پایه چراغ راهنمایی و یا حتی سقف زیرین پل هوایی باشد. به همین سبب نصب و راه اندازی آن می تواند در زمان بسیار کوتاهی انجام شود.
2. تنظیمات ساده و کاربرپسند

تنظیمات و راه اندازی عملکردهای این دوربین ها پیچیدگی خاصی نداشته و بسیار آسان است. به نحوی که حتی با استفاده از راهنمای نصب موجود در کاتالوگ آن قابل انجام است. بعلاوه با استفاده از یک رابط گرافیکی کاربر پسند (GUI) می توان این دوربین ها را به راحتی از راه دور کنترل نمود.


3. عملکرد اتوماتیک پس از طی مراحل نصب، با روشن کردن سیستم، دوربین به طور اتوماتیک شروع به جستجوی سوژه ها در اطراف خود می کند. سنسور دوربین ابتدا شرایط نور و روشنایی را بررسی کرده(شب و روز) و کیفیت تصویر را مطابق با آن تنظیم می کند. چنانچه سطح نور در زیر آستانه روشنایی استاندارد قرار داشته باشد به حالت شب یا Night Mode تغییر می یابد. همچنین در صورتی که دوربین در معرض دستکاری های عمدی قرار گیرد سنسورهای تشخیص حرکت در دوربین سریعا سیستم آلارم را فعال می کنند(Tamper Detection). همچنین در صورتی که کیفیت پلاک خوانی بر اثر عوامل مختلف به پایین تر از سطح استاندارد برسد سیستم آلارم فعال می شود.
4. قابلیت انتخاب حالات مختلف دوربین

این دوربین ها را بر طبق در دو حالت اصلی تنظیم می شوند:

حالت اول: دوربین به طور خودکار هر خودرویی را که وارد میدان دید آن می شود ثبت می کند. حالت دوم: بنابر تنظیمات تنها وسایل نقلیه ی خاص و تعریف شده ای توسط سنسور خارجی دوربین تشخیص داده می شوند. به این ترتیب، تا دو لاین در جاده در یک جهت یا در دو جهت مخالف پوشش داده می شود.

ویژگی ها و سایر عملکرد های دوربین های ANPR



  • مجهز به حالت تفکیک شب و روز: در این دوربین ها تصاویر حتی در تاریکی مطلق نیز از وضوح بالایی بر خوردارند.
  • کارایی بالا: اطلاعات ثبت شده برای سرورهای قدرتمند و با ظرفیت ذخیره سازی بالا فرستاده و در آنجا ضبط، نگه داری و مدیریت می شوند.
  • ارائه مدارک و شواهد معتبر از رویدادها: تصاویر و اطلاعات ثبت شده توسط دوربین های ANPR از قبیل رنگ و مدل خودرو، شماره پلاک، زمان و تاریخ وقوع رویداد می توانند به عنوان مدارک معتبری در صورت وقوع جرم به دادگاه ارائه شوند.
  • ساختار مستحکم دوربین: ساختار این دوربین ها به شکلی است که در شرایط آب و هوایی نا مناسب نیز کارایی و بازده بالایی دارند.


مطالب مرتبط


Written by www.tticctv.com

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (0)
 
نظر خود را ثبت کنید