انواع میکروفن در دوربین مداربسته

در سیستم های نظارتی انواع میکروفون دوربین مداربسته وجود دارد که هر کدام می تواند مزیت های خود را داشته باشد. میکروفن داخلی دوربین مدار بسته و میکروفن خارجی در دوربین مداربسته هر دو مورد کاربرد هستند. اما بهترین میکروفن برای دوربین مداربسته چه ویژگی باید داشته باشد را در این مقاله می خوانیم.

انواع-میکروفن-در-دوربین-مداربسته,,

قابلیت ضبط صدا در سیستم های مداربسته از قابلیت هایی است که بسیاری از مشتریان به دنبال آن هستند. در بررسی برخی وقایع، تصویر کمک چندانی نمی کند و وجود صدا می تواند جزئیات بیشتری از حادثه را مشخص کند. بنابراین قابلیت ضبط صدا بعد از مدتی به یکی از قابلیت های پرکاربرد دوربین های مداربسته تبدیل شد. امکان ضبط صدا در تمام سیستم های نظارتی و دوربین مداربسته وجود دارد. اما تمامی آنها با یک ساختار نیستند و از یک روش پیروی نمی کنند.

در واقع با انواع میکروفون دوربین مداربسته مواجه خواهید بود که با توجه به سیستم و دوربین مداربسته مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی دوربین های مداربسته مجهز به میکروفن برای محیط های داخلی مناسب هستند. زیرا صدا در محیط های بیرونی بسیار زیاد بوده و موجب بالا رفتن حجم اطلاعات ذخیره شده و در نهایت هارد در مدت زمان کمتری پر می شود. همچنین شما با انبوهی از فایل های صوتی ذخیره شده که بیشتر آنها صداهای ناخواسته و غیر مفید هستند روبرو خواهید شد. اگر قصد دارید دوربین مداربسته در فضای باز نصب کنید به حجم صدای محیط نیز دقت کنید و دوربین را در بخشی از آنجا نصب کنید که صداهای مزاحم و ناخواسته به حداقل رسیده باشد.

علاوه براین دوربین مداربسته دارای میکرفن باید دارای مقاومت کافی در برابر شرایط جوی، باران و برف باشد. زیرا نصب دوربین های معمولی و دارای مقاومت پایین در محیط بیرون، دوربین را خیلی زود دچار آسیب می کند و شما باید مجددا برای خرید و نصب دوربین هزنه پرداخت کنید.


دسته بندی انواع میکروفن


انواع مختلفی از میکروفن های مخصوص ضبط صدا در بازار وجود دارند که به طور کلی دو نوع میکروفن در دوربین های مداربسته وجود دارند: میکرفون های داخلی و میکروفن های خارجی. میروفن های داخلی در ساختار اصلی دوربین و روی بدنه آن تعبیه شده است و روزنه یا دریچه ای روی بدنه دوربین متوجه وجود میکروفن داخلی می شوید. میکرفون های خارجی را نیز می توان از نظر نوع کیس و امکان تنظیم صدا به دو گروه اصلی زیر تقسیم بندی می گردند:

1. طبقه بندی از نظر شکل ظاهری یا نوع بدنه 2. طبقه بندی از نظر قابلیت تنظیم صدا


شکل انواع میکروفون دوربین مداربسته (ظاهری یا نوع بدنه)


میکروفن سوزنی: از انواع میکروفن که بسیار کوچک است و به دلیل ساختار ظریفی که دارد می توان از آن به عنوان میکروفن های مخفی استفاده نمود. این میکروفن ها را در محفظه های داکت کار می گذارند.
میکروفن باکس: نوع دیگر میکروفون دوربین مدار بسته،میکرفون باکس است. همانند نامشان بدنه ای مستطیلی شکل دارند و پیچی برای تنظیم صدا بر روی آن قرار دارد.
میکروفن گلفی: این نوع از میکروفن ها در داخل بدنه ای شبیه به توپ گلف قرار گرفته اند. در انواع میکروفن دوربین مداربسته این نوع میکروفون بسیار سبک و کم حجم است. میروفون گلفی با ولتاژ ۶ الی ۱۲ ولت کار می کنند. |alt=cctv-mic.jpg,|cctv-mic.jpg

انواع میکروفن از نظر قابلیت تنظیم صدا

دسته بندی دیگر میکروفن های مورد استفاده در دوربین های مدار بسته بر اساس قابلیت تنظیم صدا است. میکروفون های دوربین مداربسته از این جهت را می توان به دو دسته ولوم دار و بدون ولوم تقسیم بندی کرد. تنظیم صدای این نوع از میکروفن ها بوسیله پیچی است که در ساختار آنها قرار گرفته است. در نصب میکروفن در تجهیزات مداربسته باید به این نکته توجه نمود که بهتر است میکروفن را در نزدیکی مکان هایی با آلودگی صوتی بالا مانند پنجره قرار ندهیم زیرا باعث می گردد کیفیت صدای ضبط شده کاهش یابد. ضمن اینکه همراه با آن صدای خش خش و دیگر صوت های آزار دهنده نیز ضبط گردد.


نصب میکروفن در انواع دوربین مدار بسته


روش نصب میکروفن در دوربین های مدار بسته به روش های مختلفی صورت می گیرد. این عمل در هر کدام از سیستم های مدار بسته مانند آنالوگ، آنالوگ HD و دوربین های تحت شبکه به روش های گوناگونی انجام می گیرد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:


میکروفون در دوربین مداربسته آنالوگ


در این نوع از دوربین ها، میکروفون می تواند مستقیما به دستگاه ضبط DVR متصل گردد. بدین ترتیب یک سیگنال آنالوگ بین میکروفن و DVR رد و بدل می گردد. محدودیت تعداد میکروفن قابل اتصال به DVR، بستگی به تعداد ورودی های صدا تعبیه شده روی DVR دارد. در این حالت میکروفن می تواند از محل نصب دوربین مدار بسته فاصله داشته باشد.


میکروفن دوربین مداربسته تحت شبکه


ضبط صدا در دوربین های مدار بسته تحت شبکه مستقیماً به عهده دستگاه ضبط NVR است. اما هیچ میکروفنی به دستگاه NVR متصل نیست، بلکه مستقیما به دوربین متصل می گردند و یا در طراحی اولیه دوربین ها اساسا در ساختار آنها وجود دارند. اگر میکروفن روی دوربین از ابتدا تعبیه شده باشد، دارای میکروفن داخلی است که با عبارت Built in mic در دیتا شیت محصول مشخص شده است. پشتیبانی از میکروفن خارجی نیز در دیتاشیت محصول درج شده است. برخی از برندهای دوربین مداربسته با آوردن حروفی مانند S یا U در پارت نامبر دوربین، پشتیبانی آن از میکروفن خارجی را مشخص کرده اند. دوربین های IP میکروفن دار عمدتا برای استفاده در محیط داخلی مناسب هستند.


میکروفن دوربین های آنالوگ HD


در دوربین های آنالوگ HD، میکروفن را می توان مستقیما به دستگاه HD-DVR متصل نمود. اما دوربین هایی از این نوع در بازار وجود دارد که مجهز به یک میکروفن داخلی نیز هستند. دقت در انتخاب برند کمک می کند تا دوربین مداربسته شما از کیفیت بالایی برخوردار باشد. این موضوع در کیفیت میکروفن به کار رفته در دوربین نیز تاثیر گذار است. اگر میکروفن دارای کیفیت خوبی نباشد صدای ارائه شده همراه با نویز و صداهای مزاحم است. در نتیجه صدای اصلی محیط از جهت وضوح چندان قابل شنیدن نیست و نمی توان جزئیاتی را از آن به کسب کرد. در واقع خری چنین دوربین بی فایده خواهد شد.

میکروفن های مرغوب و با کیفیت به گونه ای طراحی شده اند که بخشی صداهای مزاحم را حذف می کنند. تمرکز ضبط صدا بیشتر روی صدای اصلی محیط خواهد و مابقی ضعیف می شوند.


مزیت میکروفن خارجی دوربین مداربسته به میکروفن داخلی


از مزیت های میکروفن خارجی این است که شما می توانید میکرفون را به مجزا خریداری کنید و به دوربین متصل کنید. نصب این نوع از میکروفن ها نیز لزوماً در کنار دوربین نیست. به عبارت دیگر شما می توانید دوربین را بخشی از اتاق و میکروفن را در بخش دیگر اتاق نصب کنید. عموماً میکروفن را در وسط اتاق نصب می کنند تا بر تمام اتاق پوشش صوتی داشته باشد. در حالی که دوربین ها غالباً در کنج دیوار و گوشه اتاق نصب می شوند تا پوشش تصویری کاملی داشته باشند.


علت نویز میکروفون دوربین مداربسته


همه میکروفون ها سر و صدا می کنند. یا به طور دقیق تر: جریانی از الکترون ها صدا ایجاد می کند و وجود مولکول های هوا در اطراف دیافراگم میکروفون باعث ایجاد صدا می شود. در نتیجه میکروفن ها غالباً خود دارای نویز هستند. هنگامی که از میکروفون استفاده می کنیم، انتظار تمیزترین سیگنال ممکن را داریم که در حالت ایده آل کاملاً عاری از نویزهای آزاردهنده است. متاسفانه، این کار به طور صد در صدی و بدون هزینه غیر ممکن است!

برای آنکه یک نتیجه صوتی خوب داشته باشید، باید مشخصات نویز میکروفون دوربین مداربسته را بررسی کنید. نویزهایی که در میکروفن ایجاد می شود ناشی از صدای شات یا پواسون است. همچنین نویز حرارتی نیز وجود دارد که به نویز جانسون شهرت دارد. هر جه دما بالاتر باشد نویز در میکروفن بیشتر می شود. وجود هوای اطراف میکروفون نیز نویز ایجاد می کند. نویز خود میکروفون ناخواسته است و وجود آن به دلیل قوانین فیزیک است. بر عهده سازنده است که صدای میکروفون خود را به حداقل برساند و تا حد امکان صاف و نویز را نامفهوم کند. انتخاب میکروفون مناسب و پیش تقویت کننده مناسب و متناسب با کاربری و سناریو دوربین مداربسته به عهده کاربر است.




مطالب مرتبط:






Written by www.tticctv.com

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (0)
 
نظر خود را ثبت کنید