سرعت شاتر در دوربین مداربسته چیست؟

سرعت شاتر دوربین مداربسته یکی از مشخصه های مهم آن است که معمولا به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی گیرد. در این مطلب می خواهیم در رابطه با این مشخصه و اهمیت آن صحبت کنیم.

سرعت-شاتر-دوربین-مداربسته,,سرعت شاتر دوربین مداربسته
سرعت شاتر دوربین مداربسته (Shutter time) یکی از مشخصه های دوربین مداربسته است که معمولا به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی گیرد.

شاتر چیست؟

دوربین های عکس برداری قدیمی، از نوار یا فیلم برای گرفتن عکس استفاده می کردند. برای گرفت عکس محیط باید برای مدت مشخصی این فیلم در معرض نور محیط قرار می گرفت. اگر مدت زمان برخورد نور به فیلم از زمان مورد نظر کمتر می بود عکس کم نور و تاریک می شد و اگر برخورد نور از زمان مورد نظر طولانی تر می شد عکس اشباع می شد (کاملا سفید رنگ می شد). برای تنظیم زمان برخورد نور به فیلم از دریچه ای به نام شاتر استفاده می کردند.


برای گرفتن عکس در این دوربین ها پس از فشار دادن دکمه، شاتر برای مدت زمان مشخصی باز شده و سپس دوباره بسته می شد. به مدت زمان باز بودن شاتر، زمان شاتر یا shutter time می گفتند.


مدت زمان شاتر چه تاثیری بر روی عکس می گذارد؟

مدت زمان باز بودن شاتر بسته به نوع فیلمی داشت که شما برای عکاسی انتخاب می کردید. فیلم های حرفه ای تر معمولا مدت زمان شاتر کمتری داشتند. اما این زمان شاتر بر روی برخی خصوصیات عکس هم تاثیر می گذاشت.


زمانی که شاتر باز می شد، اگر جسمی در عکس تا پیش از بسته شدن شاتر حرکت می کرد در تصویر تار به نظر می رسید. پس هرچه زمان شاتر کمتر باشد امکان تار شدن اجسام متحرک در تصویر کمتر است. این مشخصه برای عکس برداری از مسابقات ورزشی، حیوانات و اتفاقات فیزیکی خاص بسیار با اهمیت بود.


آیا دوربین مداربسته هم شاتر دارد؟

دوربین مداربسته شاتر فیزیکی ندارد. در واقع چیپ تصویر دوربین همیشه در معرض نور است. اما همانطور که میدانید دوربین فیلم متحرک را از طریق گرفتن تعداد زیادی فریم در یک ثانیه می سازد. هر یک از این فریم ها در حقیقت یک عکس هستند. پس دوربین مداربسته دائم در حال گرفتن عکس از محیط است، در نتیجه با وجود اینکه شاتر فیزیکی ندارد اما زمان شاتر دارد.


زمان شاتر یک دوربین مداربسته، به مدت زمانی گفته می شود که برای دوربین طول می کشد تا یک تصویر را بسازد.


سرعت شاتر دوربین مداربسته به چه المان هایی وابسته است؟

سرعت شاتر دوربین مداربسته به دو مشخصه اصلی وابسته است:

  • حساسیت چیپ تصویر به نور: هرچه حساسیت چیپ تصویرچیپ تصویر دوربین مداربسته به نور بیشتر باشد زمان کمتری لازم دارد تا یک تصویر را بسازد.
  • میزان نور محیط: هر چه نور محیط بیشتر باشد، چیپ تصویر می تواند در زمان کمتری تصویر را بسازد.

با توجه به اینکه نور محیط می تواند بر روی زمان شاتر دوربین تاثیر بگذارد، سرعت شاتر را معمولا به صورت یک بازه نشان میدهد. این بازه حداقل زمان و حداکثر زمان ساختن یک تصویر را نشان میدهد (مثلا 1/25 ثانیه تا 1/50000 ثانیه).


مقالات مرتبط

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (0)
 
نظر خود را ثبت کنید