چیپ تصویر دوربین مداربسته چیست؟

چیپ تصویر یک دوربین مداربسته اصلی ترین بخش مرتبط با کیفیت تصویر آن است. در این مقاله به صورت تخصصی چیپ تصویر دوربین مداربسته و انواع آن را بررسی می کنیم.

چیپ-تصویر-دوربین-مداربسته,چیپ تصویر دوربین مداربسته,چیپ تصویر CMOS,چیپ تصویر CCD,چیپ تصویر دوربین مداربسته
چیپ تصویر دوربین مداربسته اصلی ترین بخش وابسته به کیفیت تصویر دوربین است. در این مطلب بیشتر با این قسمت از دوربین های مداربسته آشنا خواهیم شد.

تصویر چگونه در چیپ تصویر ساخته می شود؟

زمانی که تصویر به وسیله دوربین ثبت می گردد، نور از لنز دوربین عبور کرده و به سنسور تصویر دوربین برخورد می کند. چیپ تصویر از المان های بسیار ریزی تشکیل شده که به آنها پیکسل می گویند. این المانهای بسیار ریز میزان نوری که بر روی آنها تابیده می شود را ثبت می کنند و آن را به تعداد مشخصی الکترون تبدیل می کنند. این الکترون ها سپس به ولتاژ تبدیل می شوند. در دوربین های آنالوگ این ولتاژ به وسیله یک تقویت کننده به صورت سیگنال استاندارد درآمده و به خروجی دوربین فرستاده می شود. در دوربین های دیجیتال یک مبدل A/D (آنالوگ به دیجیتال) وظیفه تبدیل سیگنال به اطلاعات دیجیتال را بر عهده می گیرد.
در حال حاضر دو تکنولوژی برای ساخت چیپ های تصویر مورد استفاده قرار می گیرد. تکنولوژی CCD یا Charge-coupled Device و تکنولوژی CMOS یا Complementary Metal-oxide Semiconductor.

تولید رنگ ها در چیپ تصویر چطور صورت می گیرد؟

چیپ های تصویر میزان و شکل نور تابیده شده بدون هیچ گونه اطلاعات از زنگ ثبت می کنند. از آنجایی که چیپ های تصویر CCD و CMOS به خودی خود فاقد امکان تشخیص رنگ ها هستند از یک فیلتر رنگ جلوی چیپ تصویر استفاده می شوند. این فیلتر امکان تشخیص رنگ ها را برای چیپ تصویر فراهم خواهد کرد.


دو فیلتر بسیار رایج استفاده شده در سیستم های مداربسته فیلتر RGB (قرمز، سبز، آبی) و CMYG (فیروزه ای، سرخابی، زرد، قرمز) هستند که هر یک به روشی جداگانه ترکیبی مکمل از رنگ ها را ایجاد می کنند. هر یک از این روش ها نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. به صورت کلی سیستم RGB بیشتر در چیپ های Progressive Scan و سیستم CMYG در چیپ های interlaced CCD مورد استفاده قرار می گیرند.


لایه های چیپ تصویر دوربین مداربسته و عملکرد نور بر روی آنرا میتوانید در این تصویر بهتر ببینید.

چیپ های تصویر مگا پیکسل

(برای اطلاعات بیشتر در رابطه با دوربین های مگا پیکسل مقاله دوربین مداربسته HD را بخوانید.)

چیپ های تصویر مگا پیکسل امکان ایجاد تصاویری با روزولوشن های بالا را برای شما فراهم می کنند. این رزولوشن بالا امکان تشخیص جزئیات بیشتر در تصویر را برای شما فراهم می کند.


چیپ های مگا پیکسل به چند دلیل بیشتر به صورت CMOS طراحی می شود. تولید چیپ تصویر CCD در رزولوشن بالا بسیار پر هزینه خواهد بود. چیپ های تصویر CCD مصرف برقی حدود 100 برابر بیشتر از چیپ های CMOS دارند که گرمای تولید شده در چیپ را نیز افزایش می دهد و طراحی آن را با مشکلات بیشتری رو به رو می کند.


چیپ های مگا پیکسل معمولا اندازه ای برابر دیگر چیپ های تصویر دوربین مداربسته دارند با این تفاوت که تعداد دیودهای موجود بر روی چیپ به مراتب بیشتر است. از همین رو میزان نور دریافت شده توسط هر دیود به مراتب کمتر است و حساسیت کلی چیپ تصویر کمتر خواهد بود. البته تکنولوژی ساخت چیپ های تصویر به سرعت در حال پیشرفت است و این مشکل روز به روز در این چیپ ها کمتر خواهد شد.


مقالات مرتبط


لینک های مفید

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (1)
  • سید مجتبی میری:

    سپاس خیلی عالی

    ثبت شده در 1394/03/29
 
نظر خود را ثبت کنید