چگونه دوربین مداربسته مناسب را انتخاب کنیم؟

انتخاب دوربین مداربسته مناسب با توجه به کاربری شما کار سختی نیست. اما گستردگی بازار این محصول این کار با پیچیدگی های خاص خود همراه شده است. این مقاله به صورت کاملا ساده و اولیه به شما کمک خواهد کرد تا دوربین مناسب خود را با دقتی بسیار مناسب انتخاب کنید.

دوربین_مداربسته,دوربین مداربسته,لوگوی دوربین مداربسته
انتخاب دوربین مداربسته مناسب کار خیلی سختی نیست. برای این کار تنها کافیست نیاز خود را بدانید و تا حدودی در رابطه با قابلیتهای دوربین های مداربسته اطلاعات داشته باشید.
در ابتدا باید نوع سیستم مداربسته خود را مشخص کنید. سیستم های مداربسته به دو دسته اصلی آنالوگ، آنالوگ HD و شبکه تقسیم می شوند.

سیستم مداربسته آنالوگ: ارزان قیمت، ساده و پرکاربرد است. تقریبا تمامی دوربین های نصب شده در منازل کوچک، واحدهای تجاری و اداری عادی دوربین آنالوگ هستند.

سیستم مداربسته آنالوگ HD

اصلی ترین مزیت دوربین های نسل جدید آنالوگ HD توانایی انتقال تصاویری با کیفیت بسیار بالاتر از دوربین های آنالوگ است و تا کیفیت 12 مگاپیکسل را نیز پشتیبانی می کنند. این سیستم ها همچنین قابلیت انتقال همزمان صدا و تصویر را دارا هستند. به دلیل تفاوت اندک قیمت آنها با سیستم های آنالوگ قدیمی استفاده از آنها با توجه به کیفیت کارکردشان منطقی تر است



سیستم مداربسته شبکه: دوربین های شبکه دوربین هایی عموما پرهزینه و تخصصی تر هستند. این دوربین ها تکنولوژی به روزتری نسبت به دوربین ها آنالوگ دارند و امکان دستیابی به کیفیت های تصویر بسیار بالا را برای شما فراهم می اورند. به طور کلی دوربین های شبکه از بسیاری لحاظ از دوربین های آنالوگ بهترند. تنها عیب بزرگ آنها هزینه ی بالای آنهاست بنا براین اگر از نظر هزینه دغدغه ای ندارید حتما به سراغ دوربین های شبکه بروید.
(برای خواندن مقاله تخصصی در رابطه با تفاوت های سیستم آنالوگ و شبکه به این صفحه مراجعه کنید)

انتخاب نوع دوربین از نظر بدنه و کاربری

(مقاله مشروح در این رابطه)

دوربین های مداربسته از نظر نوع شکل بدنه و کاربری به انواع مختلفی تقسیم میشوند اما انواع رایج ان عبارتند از:


دوربین دام: دوربین سقفی با شکل نیم دایره ای است که برای محیطهای مسقف اداری، تجاری یا مسکونی استفاده می شود. این دوربین می تواند با یا بدون دید در شب IR باشد.
1015-دوربین-دام,,
دوربین مداربسته دام
دوربین بولت: دوربین بولت یک دوربین دیواری استوانه ای شکل است که معمولا در محیطهای غیر مسقف یا صنعتی نصب می شود. دوربین های بولت عموما مقاوت خوبی در مقابل آب و گرد و غبار دارند. دوربین های بولت معمولا با دید در شب IR ساخته میشوند.
1016-دوربین-بولت,,
دوربین مداربسته بولت
دوربین باکس: دوربین باکس یک دوربین مکعبی شکل و بدون لنز است. این دوربین ها معمولا دارای کیفیت تصویر مناسب تری نسبت بقیه انواع دوربین های مداربسته هستند و به دلیل نداشتن لنز می توانید لنز مناسب را با توجه به نیاز خود روی آنها نصب کنید. این دوربین ها معمولا در محیطهای صنعتی، روی صندوق های فروشگاهی یا روبه روی راهروها نصب می شوند. دوربین های باکس معمولا فاقد دید در شب IR هستند.
1020-دوربین-باکس,,
دوربین مداربسته باکس
دوربین گردان (PTZ): دوربین گردان، دوربین هایی با قسمت مکانیکی برای چرخاندن دوربین به طرفین هستند. این دوربین ها معمولا دارای لنز با زوم اپتیکال نیز هستند که می تواند جزئیات را با اندازه دلخواه در جهات مختلف به شما نشان دهد. این دوربین ها معمولا در فضاهای وسیع که نیاز به نظارت چند جهته دارند نصب می شود. دوربین های گردان می توانند با یا بدون دید در شب IR باشند.
1017-دوربین-گردان,,
دوربین مداربسته گردان
دوربین های چشم ماهی (FishEye): دوربین های چشم ماهی دوربین هایی هستند که امکان مشاهده تصاویر در تمامی زوایا را برای شما فراهم می کنند. این دوربین ها از طریق لنز خواص خود تصاویر را در 360 درجه در یافت کرده و نشان می دهند. استفاده از این دوربین ها تنها در سیستم شبکه امکان پذیر است و دوربین های چشم ماهی انالوگ به صورت گسترده ای ساخته نمی شوند. این دوربین های معمولا فاقد دید در شب IR هستند.
1019-دوربین-FISHEYE,,
دوربین مداربسته چشم ماهی
دوربین های مینیاتوری (مخفی): دوربین های مینیاتوری دوربینهای کوچکی هستند که با هدف عدم امکان تشخیص دوربین ساخته شده اند. این دوربین ها با اندازه های مختلفی ساخته می شوند و معمولا کیفیت تصویر متوسطی دارند. استفاده از این دوربین ها تنها در محیط ها داخلی امکان پذیر می باشد. (برای اطلاعات بیشتر در مورد دوربین های مخفی این مقاله را بخوانید)
1018-دوربین-مینیاتوری,,
دوربین مداربسته مینیاتوری

پس از انتخاب نوع دوربین حال کمی در رابطه با کیفیت تصویر دوربین ها صحبت می کنیم.


کیفیت تصویر دروبین های شبکه با مگا پیکسل مشخص می شوند که بیشتر مردم با آن آشنایی کافی را دارند پس از توضیحات بیشتر در اینجا خود داری می کنیم. (مقاله مشروح در رابطه با کیفیت تصویر دوربین های شبکه)


کیفیت تصویر دوربین های انالوگ با واحدی به نام تیوی لاین (TV line) مشخص می شود. تیوی لاین در واقع معادل رزولوشن در سیستم دیجیتال است. برای اینکه اشنایی حدودی با این سیستم تفکیک پذیری تصویر داشته باشید به جدول زیر توجه کنید.

کاربرد توضیحات کیفیت تصویر
فضاهای کوچک (تا 10متر مربع)، محیطهای کم اهمیت کیفیت تصویر متوسط 400TVL
فضاهای متوسط (تا 20 متر مربع)، محیط های با درجه اهمیت متوسط کیفیت تصویر متوسط به بالا 500TVL
فضاهای متوسط (تا 30 متر مربع)، میحطهای با درجه اهمیت متوسط به بالا کیفیت تصویر بالا 600TVL
فضاهای باز یا محیط های با اهمیت بالا بیشترین کیفیت سیستم انالوگ 700TVL

توجه داشته باشید که کیفیت تصویر 700تیوی لاین کیفیت خیلی بالایی در مقایسه با دوربین های دیجیتال نیست و در صورت معادل سازی کیفیت تصویر خروجی حدودا 0.5مگا پیسکل خواهد بود. برای دستیابی به کیفیت بالاتر از ان تنها راه منطقی استفاده از دوربین های شبکه است.


با اطلاعات داده شده در این مقاله شما خواهید توانست تا حد زیادی نیازهای خود را شناسایی کرده و دوربین مناسب خود را انتخاب کنید.


برای دیدن لیست قیمت های دوربین های مداربسته به این صفحه مراجعه کنید.


مقالات مرتبط


لینک های مفید


Written by www.tticctv.com

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (2)
  • محمد:

    سلام داداش دستت درد نکنه واقعا عالی بود من میخواستم یه کمی اطلاعات درباره نصب دوربین بدست بیارم که با سایت شما اشنا شدم واقعا مختصر و مفید بود.

    ثبت شده در 1394/03/24
  • علیرضا:

    سلام تشکر فراوان بابت اطلاعات مناسبی که در سایت قرار دادید

    ثبت شده در 1394/07/11
 
نظر خود را ثبت کنید