نانو استیشن (NanoStation) چیست؟

نانو استیشن یا Nanostation نوعی فرستنده دیجیتال رادیویی برد پایین است که از آن برای ایجاد شبکه های رایانه ای در فواصل نسبتا کم استفاده می شود. این نام توسط شرکت ubnt برای این محصول انتخاب شده است. این شرکت انواع متفاوتی از NanoStation ها تولید می کند. در این مطلب بیشتر با این دستگاه آشنا می شویم.

نانواستیشن,نانواستیشن,Nanostation,عکس یک نانو استیشن M5
نانو استیشن یا Nanostation نوعی فرستنده دیجیتال رادیویی برد پایین است که از آن برای ایجاد شبکه های رایانه ای در فواصل نسبتا کم استفاده می شود. این نام توسط شرکت ubnt برای این محصول انتخاب شده است. این شرکت انواع متفاوتی از NanoStation ها تولید می کند. در این مطلب بیشتر با این دستگاه آشنا می شویم.

نانو استیشن ها چطور کار می کنند؟

نانو استیشن ها از طریق پروتکل های شبکه اقدام به ارسال و دریافت اطلاعات می کنند. این دستگاه ها به علت سادگی و ارزان قیمت بودن محبوبیت زیادی دارند.


در واقع دستگاه نانو استیشن اطلاعات شما را از طریق یک کابل شبکه دریافت کرده و سپس آن را به امواج رادیویی دیجیتال تبدیل می کند. در طرف دیگر یک نانو استیشن دیگر همین امواج را دریافت کرده و انها را مجدد به اطلاعات منطبق با شبکه شما تبدیل می کند.

آیا نانو استیشن ها با ثبات هستند؟

نانو استیشن ها نسبت به فرستنده های رادیویی انالوگ ثبات بسیار بالایی دارند. در صورتی که انتن ها به درستی نصب شوند و اطلاعات در پهنای باند مجاز نانو اسیشن با ان منتقل شود شما یک شبکه کاملا با ثبات بی سیم از طریق آن خواهید داشت.

در زمان نصب این دستگاه ها باید به چه نکاتی توجه کرد؟

مهمترین نکته در زمان نصب نانو استیشن ها توجه به این موضوع است که بین فرستنده و گیرنده نباید جسمی خارجی واقع شده باشد. در اصطلاح می توان گفت که فرستنده باید بتواند گیرنده را ببیند. در صورتی که جسمی بین فرستنده و گیرنده قرار گرفته باشد احتمالا شما امکان ارسال اطلاعات را نخواهید داشت یا شبکه شما به شدت بی ثبات میشود.


توجه داشته باشید که برای ارسال و دریافت اطلاعات شما به حداقل دو نانواستیشن احتیاج خواهید داشت که یکی به عنوان فرستنده و دیگری به عنوان گیرنده عمل میکند. شما میتوانید یک پیوند چندگانه نیز به همین صورت ایجاد کنید.


نکته بعدی که بسیار حائر اهمیت است محاسبه پهنای باند عبور از انتن هاست. درصورتی که پهنای باند عبوری شما از مقدار مجاز بیشتر باشد یا روی نقطه بحرانی قرار گیرد شبکه شما به شدت بی ثبات می شود. سعی کنید میزان پهنای باند مورد استفاده را همیشه تا سطح 70درصد از مقدار مجاز نانو استیشن نگه دارید.


به صورت کلی در ایران سری نانو استیشن M5 از بقیه سری های این دستگاه محبوب تر است. در صورتی که شما هم می خواهید یک کاربری ساده از نانواستیشن داشته باشید از همین سری استفاده کنید.

چطور از نانو استیشن در سیستم مداربسته شبکه استفاده کنم؟

استفاده از نانو استیشن و اتصال آن به دوربین های مداربسته شبکه بسیار ساده است. کافیست دوربین مداربسته را به صورت مستقیم به آنتن وصل کنید، انتن را در حالت فرستنده قرار دهید و رنج ای پی هر دو را درست تنظیم کنید. در طرف دیگر نیز شما نانو استیشن را به شبکه خود وصل می کنید و دوربین به راحتی در شبکه شناسایی می شود.

برای اطلاعات بیشتر به مطلب "طریقه نصب نانو استیشن" مراجعه کنید.

چطور از نانو استیشن در سیستم مداربسته انالوگ استفاده کنم؟

در سیستم مداربسته انالوگ شما نمیتوانید دوربین را مستقیم به نانواستیشن وصل کنید پس مجبور خواهید بود ابتدا از طریق ویدئو سرور اطلاعات دوربین خود را به صورت شبکه دراورده و سپس از طریق نانو استیشن آن را ارسال کنید. توجه داشته باشید که در طرف گیرنده نیز شما اطلاعات را به صورت دیجیتال دریافت می کنید و امکان دیدن آنها بر روی DVR وجود ندارد و باید از NVR یا سرور برای دیدن تصاویر دوربین استفاده کنید.

مشخصات انواع نانو استیشن

نوع نانو استیشن فرکانس پهنای باند برد
locoM9 900MHz 150Mbps+ 10km+
NSM2 2.4GHz 150Mbps+ 13km+
locoM2 2.4GHz 150Mbps+ 5km+
NSM3 3GHz 150Mbps+ 15km+
NSM365 3.65GHz 150Mbps+ 15km+
NSM5 5GHz 150Mbps+ 15km+
locoM5 5GHz 150Mbps+ 10km+


مقالات مرتبط


لینک های مفید

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (10)
  • احمد:

    با سلام خواهشن اگه امکان داره در مورد گانفیگ آنتن نانو استیشن 5 به صورت تصویری و انتقال تصویر از طریق اینترنت رو توضیح بدین با تشکر فراوان از........................

    ثبت شده در 1393/08/25
    • پاسخ رامش

      سلام آیا امکان دارد که یک آنتن بتواند الی 360 درجه بخش آنتن دهی کنید؟ منتظر جواب شما هستیم اگر بله از کدام نوع آنتن ها استفاده نموده.

      ثبت شده در 1395/04/27
  • علی سلطانی:

    بسیار از شما ممنونم که اطلاعاتتونو به این خوبی در اختیار دیگران میذارین.بسیار عالی.

    ثبت شده در 1393/10/05
  • سلام:

    باتشکر میخواستم ببینم شما تدریس هم دارید جایی یا یک سری منابع در اختیارم قرار بدید خوشحال میشم اکه جوابم رو بدید

    ثبت شده در 1394/01/26
  • حامد:

    با سلامو تشکر از زحمات بی دریغ شما در نانو استیشن ها آیا امکان برقرای ارتباط از پشت نانو هم هست یا باید رو به روی هم قرار بگیرند با تشکر

    ثبت شده در 1394/01/27
    • پاسخ علی شهدوست

      خیر. آنتن ها حتما باید رو به روی هم باشند و چیزی بین آنها نباشد

      ثبت شده در 1394/01/28
    • پاسخ سعید

      سلام ممنون از اطلاعات خوبی که به ما دادین میخواستم بدونم اگه از یک آنتن نانو به عنوان اکسس پوینت استفاده کنم چند تا لپ تاپ و گوشی و ... میتونن بهش وصل شن و از اینترنت به اشتراک گذاشته شده استفاده کنن؟ یعنی پهنای باند مورد نیاز گوشیو لپ تاپ و ... چقده.؟ فک کنم با دونستن این سوال میتونیم به سوال اولی جواب بدیم چون پهنای باند نانو اتیشن 150Mbps

      ثبت شده در 1394/02/31
  • موسی احمد خیاری:

    استاد گرامی هرچه فکر میکنم که بتوانم زحمات بزرگوار را با کلمه یا جمله آغاز کنم به ذهن کوچک می آید جزء اینکه خداوند شما را در این دنیا و آخرت پیروز و سربلند گرداند جزاک الله خیر

    ثبت شده در 1394/05/03
  • محمد:

    آیا می توان چند تا DVR رو بدون داشتن اینترنت با یکدیگر شبکه کرد؟ و تصویر همه DVR ها رو یکجا دید؟ فاصله از 50 تا 200 متر است یا نهایتا 500 متر. لطفا راهنمایی کنید. چه تجهیزات سخت افزاری لازمه ؟

    ثبت شده در 1394/06/14
  • حامد:

    با سلام واقعا این مطالب شما بسیار آموزنده است ممنون اگه امکان داره آموزش انتقال تصویر با نانو M5 رو به ضورت تصویری و با نکات مهم قرار بدین با تشکر

    ثبت شده در 1394/10/09
  • سعید دارینی:

    بسیار مطالب شما آموزنده و مفید هستن لذت میبرم

    ثبت شده در 1394/10/22
    • پاسخ ابراهیم

      سلام خسته نباشید،مطالب کامل و به روز هستن.ببخشید کلاس آموزشی شرکت کردم،کاردان برق وکارشناس ict هستم،اگه میشه یه چارت از شما داشته باشم برای آموزش،چون استاد خیلی سطحی میگه،البته منم تحقیق میکنم تا به کلاس جهت بدم،ولی برای کار عملی باتوجه به وقت محدود نمیخوام سر ما کلاه بره. از قبل تشکر میکنم

      ثبت شده در 1395/01/31
    • پاسخ اردلان

      سلام ایا این سیستم کمکی به انتن دهی موبایل هم میکند ؟

      ثبت شده در 1396/03/11
  • علی یوسفی:

    با سلام ضمن تشکر از بخاطر در اختیار گذاشتن تجربیات گرانقدر شما پک نانو اسنیشن m5رو خریداری کردم ولی متاسفانه کانفیگ کردن اونو بلد نیستم البته قبلا استفاده کردم با کمک یه دوست ولی الان کاملا فراموش کردم تصویر dvrرو میخام با انتقال بدم با نانو که توسط PC دریافت کنم خیلی ممنونم

    ثبت شده در 1394/11/25
  • ميلاد:

    سلام باتشكر از راهنمايي شما سه عدد دوربين اي پي در فاصله دويست متري از ان وي ار چگونه ارسال كنم تصوير رو ...لطفا كامل و با جزييات بگيد مچكرم

    ثبت شده در 1395/01/12
 
نظر خود را ثبت کنید